04:31|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1400 - 11:33
کد خبر: 16484
یادداشت:

کلانشهر ارومیه؛ همچنان در انتظار اجرای طرح «تفکیک پسماند»

جداسازی زباله‌ها از مبدا، گام‌ مهم اجرای مناسب طرح مدیریت پسماند است، مشارکت پایین شهروندان در اجرای این طرح و بی‌توجهی مسئولین مربوطه نسبت به این موضوع باعث شده که کلانشهر ارومیه از لحاظ بصری در رتبه پایینی قرار گیرد.
کلانشهر ارومیه؛ همچنان در انتظار اجرای طرح «تفکیک پسماند»

سرویس اجتماعی باریش نیوز، مدیریت پسماند به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث مدیریت شهری که ارتباط مستقیمی با سلامت و بهداشت مردمی‌ که جزو مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه خدمات شهری است، قرار گرفته و جایگاه پراهمیتی از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و سلامت به خود اختصاص داده است.

مدیریت پسماند و بحث ساماندهی زباله در ارومیه اگرچه گاه چنان داغ شده که به ابزاری برای جدل‌های سیاسی تبدیل شده، اما هنوز اقدام جدی در مورد آن انجام نشده است.

در این میان هر از گاهی برخی از مسئولان شهری بر لزوم اجرایی شدن اقدامات در حوزه مدیریت پسماند که مهمترین آنها تفیک زباله است، اشاره می‌کنند.

چندی پیش مسئولین ذی‌صلاح طرحی به نام طرح تفکیک زباله را مطرح کردند ولی همچنان شهروندان ارومیه‌ای در انتظار اجرای این طرح می‌باشند؛ طرحی که می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها و آلودگی بصری شهر جلوگیری کند.

در حال حاضر در فصل گرما به سر می‌بریم و عدم جمع‌آوری و یا پاکسازی مکان‌هایی که سطل‌های زباله در آن وجود دارد، منجر به آلودگی و ایجاد بوی نامطبوع می‌‎شود که این امر گلایه مردم از ارگان مربوطه را به دنبال خواهد دارد.

از آنجایی که هنگام جمع آوری زباله‌‌ها از سطل‌های زباله قسمتی از پساب بر روی زمین جاری می‌شود می‌توان گفت خود سطل های زباله به نوعی عامل انتشار میکروب و بوی نامطبوع هستند که این مسئله خود ناشی از عدم تفکیک زباله‌ها می‌باشد.

سطل‌های زباله سطح شهر ارومیه به دلیل کوچکی و فاقد درب بودن، جوابگوی نیاز شهروندان نبوده و منجر به بروز مشکلات زیادی در سطح معابر و کوچه‌ها شده است.

در آخر امید است مسئولین شهری در اجرای طرح تفکیک پسماند شهری جدیدیت لازم را به کار گیرند و حل مشکلات مسائل شهری را ارجح‌تر از منفعت‌های خود قرار دهند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد کلانشهری عاری از هرگونه شیرابه و .... باشیم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید