05:53|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1400 - 10:28
کد خبر: 16468
یادداشت:

افراد ناتوان جسمی ارومیه؛ چشم انتظار مناسب‌سازی معابر

مناسب‌سازی معابر سطح شهری ارومیه جزو نیازهای مهمی است که به جدیت بیشتری نیاز دارد و بی‌توجهی مسئولین نسبت به مناسب‌سازی معابر سالیان سال است که سبب شده افراد ناتوان برای تردد با مشکلاتی مواجه شوند.
افراد ناتوان جسمی ارومیه؛ چشم انتظار مناسب‌سازی معابر

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه باتوجه به فرسودگی سنگفرش‌ها و ناهمواری مسیر پیاده رو و عدم همسان‌سازی پیاده‌روهای خیابان‌ها به منظور تسهیل در رفت و آمد عابران پیاده، به ویژه تردد سالمندان، کودکان و روشندلان با مشکلاتی رو به رو است.

متاسفانه معلولین جسمی و ... از جمله اقشاری هستند که برای رفتن به بیرون از منزل و در طول روز با مشکلاتی مواجه می‌شوند؛ مثلا اگر فرد معلولی برای حل کار اداری خود به یکی از اداره‌های سطح شهری مراجعه کند با وجود پله‌های آن دچار مشکل می‌شود و در آن شرایط به همراهی و کمک فرد دیگری محتاج است.

از طرفی هم معلولان برای استفاده از ناوگان حمل و نقل درون شهری با مشکل مواجه هستند و حتی در ايستگاه‌ها صندلی مخصوص برای آن‌ها وجود ندارد و یا نقاط مختلف شهری سکو یا صندلی وجود ندارد تا يک معلول بتواند برای مدتی کوتاه استراحت کند.

براساس ماده قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و جانبازان، همه وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی و تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای معلولان و جانبازان همچون افراد عادی فراهم شود.

البته این مناسب‌سازی محیط و معابر شهری صرفا به منظور استفاده معلولان و جانبازان نیست، بلکه تردد سالمندان نیز به واسطه این مناسب‌سازی به سهولت انجام خواهد شد.

برای دستیابی به راه‌حل‌های مناسب‌سازی، شناخت مشکلات محیط شهری در ارتباط با فرد معلول از جمله مسائل شبکه معابر شهری و تجهیزات آن‌ها نخستین مساله است که با مناسب‌سازی آن برای فرد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه حل می‌شود.

بنابراین می‌بایستی مناسب‌سازی شهری را یک فرهنگ بدانیم تا با فرهنگ مناسب بستر تحول در جامعه و سازمان‌های دولتی توسعه یابد.

در پایان انتظار می‌رود مسئولین ذی‌صلاح در خصوص مناسب‌سازی معابر برنامه‌هایی کارآمد را اتخاذ و عملی کنند تا بیش از این شاهد سرافکندگی و چشم انتظاری افراد ناتوان در سطح شهری نباشیم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید