00:35|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1400 - 13:19
کد خبر: 16465
یادداشت:

بار سنگین فشار اقتصادی، بر دوش زنانی که مردانه با ناملایمات زندگی می جنگند

زنان سرپرست خانوار واژه‌ای است که که باید در کنار نقش مادری، نقش پدری و در کنار مسئولیت‌های زن بودن، مسئولیت‌های مردانه را هم انجام دهند. کسانی که هم باید مسئولیت خانه و خانواده را بر عهده داشته باشند و هم نان آور خانه باشند.
بار سنگین  فشار اقتصادی، بر دوش زنانی که مردانه با ناملایمات زندگی می جنگند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، از کار افتادگی پدر و مادر، فوت همسر، طلاق، اعتیاد همسر و مواردی از این قبیل، بسیاری از زنان را به سمت و سوی خودسرپرستی و تامین خرج و مخارج زندگی پیش برده است و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی آن‌ها را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

در این میان افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار زنگ هشدار را برای مسئولان و متولیان حوزه زنان به صدا درآورده است و هر گونه بی‌اهمیتی و اهمال شرایط را از وضعیت فعلی هم بدتر خواهد کرد.

بیشتر زنان سرپرست خانوار در جامعه در کنار فشارهای اقتصادی سعی بر زندگی شرافت‌مندانه دارند و به سختی هزینه‌های زندگی خود را در این شرایط سخت اقتصادی تامین می‌کنند. و در این میان بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند لازم و ضروری است که توجه ویژه‌ای برای این قشر از سوی مسئولان ذیربط شود و زمینه اشتغال برای این افراد در جامعه فراهم شود.

در جامعه ما و در روزهایی که بسیاری از مردان خانواده زیر بار گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی کمر خم کرده‌اند، زنانی هستند که از بد روزگار و  در میانه این راه پر فراز و نشیب همسران خود را به هر دلیلی از جمله مرگ، طلاق، زندان، ترک خانه و ... از دست داد‌ه‌اند و مجبورند بار زندگی را تنهایی به دوش بکشند و کار آنجایی سخت‌تر می‌شود که خبری از بیمه، مستمری ماهانه، حقوق و ... نباشد.

اینجاست که زنانی مردانه به میدان می‌آیند تا با وجود سختی‌های فراوان در این راه و دردهای بی‌شمار این مسیر، نان آور خانواده خود شده و فرزندان خود را زیر بال و پر بگیرند؛ مادرانی که مجبورند در کنار مسئولیت‌های مردانه، زن خانه و خانواده باشند و برای فرزندان خود پدری کنند. زنانی که در این روزهای سخت فقر، تورم و کرونا بیش از هر قشر دیگری در تنگنا قرار دارند و فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

سخن آخر اینکه این روزها زنان سرپرست خانوار بیشتر از هر زمان دیگری بامشکلات و موانع عدیده اقتصادی اجتماعی و فرهنگی روبرو هستند و تسهیلات فراهم شده توسط سازمان های دولتی باتوجه به گستره مشکلات نمی تواند پاسخگوی واقعی نیاز زنان سرپرست خانوار باشد.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید