17:49|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1400 - 13:08
کد خبر: 16414
یادداشت:

مردم؛ قربانی اصلی گرانی های سریالی محصولات لبنی

حال این روزهای مردم با نوسان قیمتها خوب نیست و با افزایش قیمت دوباره مواد لبنی و شیر به عنوان یک ماده غذایی اصلی برای تضمین سلامت مردم، شاهد خالی شدن سفرهای مردم از این ماده غذایی هستیم.
مردم؛ قربانی اصلی گرانی های سریالی محصولات لبنی


سرویس اقتصادی باریش نیوز، گرانی این روزهای حاکم بر بازار دامان همه مردم را گرفته است  اما در این میان قشر ضعیف جامعه توانایی خرید فرآورده های لبنی را ندارند و چاره ای نیست جز این که این دسته از مواد غذایی را از سبد غذایی خود حذف کنند؛ این در حالیست که تاکنون برای حذف این مواد غذایی مفید هیچ تمهیدی صورت نگرفته و همچنان سرانه مصرف لبنیات روز به روز کاهش پیدا می کند.

با یک چرخ ساده در بقالی و سوپرمارکت‌ها و دیدن قیمت‌ها متوجه می‌شویم که دیگر ماست و پنیر و کشک و دوغ، کره جز موادغذایی ساده نیستند؛ بلکه باید آنها را در سبد موادغذایی لاکچری قرار داد

در این میان، سیاست‌گذاری اصولی در این حوزه و نظارت هر چه بیشتر دستگاه‌های مرتبط بر کیفیت و کمیت تولید لبنیات از یک سو و توجه به قیمت گذاری مناسب و فراهم آوردن شرایط برای تسهیل در دسترسی مردم به لبنیات از سوی دیگر هرکدام مقوله‌ای است که سرانه مصرف در این حوزه را می‌تواند بالا و پایین کند، موضوعی که نباید از دید متولیان امر دور بماند.
 
با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید شیر و محصولات لبنی کشور می باشد مسئولین استان می‌توانند با نظارت بهداشتی و حمایت از عرضه کننده‌های مواد لبنی سنتی که دارای قیمت‌های نسبتاً پایین‌تر از محصولات واحدهای تولید لبنی هستند امکان دسترسی مردم به شیر و مواد لبنی را بیشتر فراهم نمایند.

مسئولان همواره باید به این نکته توجه داشته باشند که صنعت لبنیات یکی از صنایع بخش خصوصی است که از اشتغالزایی قابل توجهی برخوردار است ولی متاسفانه سیاست گذاری های غلط دولت و قیمت گذاری دستوری به این صنعت آسیب های جدی وارد کرده و آن را با چالش های گوناگونی روبرو کرده است.

افزایش چند باره نرخ لبنیات در طول سال تاثیر منفی بر سرانه مصرف این کالای اساسی و بسیار مهم خواهد داشت، در حال حاضر سرانه مصرف کشور نصف میانگین جهانی است و قطعا هزینه‌های پنهان سلامت برای مردم و جامعه در پی خواهد داشت.

سخن آخر اینکه، کاهش مصرف شیر و لبنیات درکشور و به دنبال آن آذربایجان غربی، زنگ خطری برای سلامتی جامعه به صدا در آورده است و این در حالی است که مسوولان دولتی در این خصوص، چاره اندیشی نمی کنند.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید