14:25|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1400 - 12:03
کد خبر: 16405
در آستانه انتخابات ششمین دوره شورای شهر؛

قانون‌شکنی برخی کاندیدا در فضای مجازی

شیوع ویروس کرونا موجب گسترش شبكه‌های اجتماعی و افزایش كاربران شده است که این روزها بخشی از تبلیغ‌های انتخاباتی را از سطح شهر به كانال‌ها و صفحه‌های مجازی كشانده است که بایستی تبلیغات هر کدام از نامزدها در چارچوب‌های حقوقی تبیین شده در برهه كنونی باشد.
قانون‌شکنی برخی کاندیدا در فضای مجازی

سرویس سیاسی باریش نیوز، با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات و افزایش تب و تاب تبلیغ نامزدهای انتخاباتی ششمین دوره شورای شهر ارومیه در این دوره متفاوت‌تر از فضای انتخابات پیشین شورا می‌باشد.

این تفاوت از آن جهت است كه افزایش استفاده از شبكه های مجازی همچون اینستاگرام و تلگرام بر شكل تبلیغ نامزدها در انتخابات سایه افكنده و آن را دچار دگرگونی ساخته است.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات، یکی از تکراری ترین مواردی که با آن مواجه هستیم، عضویت ناگهانی در کانال‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی منتسب به نامزدهای انتخاباتی با حجم فراوانی از پیام ها و وعده‌های ریز و درشت است.

تبلیغات انتخاباتی اگرچه باید طبق قانون و به صورت رسمی یک هفته قبل از انتخابات باشد اما مدعیان ورود به عرصه قانون‌گذاری از مدت‌ها پیش و با عناوین مختلف اقدام به فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی کرده‌اند.

در این بحبوحه برخی از کاندیدها و ستادهای تبلیغاتی آن‌ها اقدام به تخریب، توهین و.... علیه دیگر کاندیدها می‌کنند و با انتشار مطالب و مواردی در فضای مجازی سعی در تخریب رقیب خود دارند.

این در حالی است که بداخلاقی و زیرپا گذاشتن قوانین انتخاباتی جرم بوده و مسئولیت نظارت بر این موارد در فضای مجازی نیز برعهده اداره ارشاد است.

با توجه به موارد فوق الذکر و طبق ماده صریح قانون نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.

در ادامه هرگونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه‌ای توسط نامزدهای انتخاباتی درفضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

در پایان لازم به ذکر است که شبكه‌های مجازی محیطی مطلوب برای تبادل فكر و تبلیغ به شمار می‌رود اما كاربران و کاندیدهای انتخاباتی بایستی شرط‌های قانونی آن را بدانند و از توهین و تخریب دیگر نامزدها پرهیز کنند و در جهت استفاده مطلوب از این فضا بکوشند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید