15:53|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1400 - 09:32
کد خبر: 16401
نماینده دانشگاه‌های غیرانتفاعی-غیردولتی در شورای مدیریت آموزش عالی آذربایجان‌ غربی در گفت‌وگو با باریش:

اهمیت کارکرد دانشگاه‌های غیرانتفاعی در فرایند توسعه کار آفرینی

کار آفرینی و انجام کارهای عملی در دانشگاه‌ها امر بسیار مهمی بوده  و نیاز است تا مسئولین نیز توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند چرا که در کل دنیا چنین است و باید در دانشگاه‌ها در کنار امر دانش و پژوهش فعالیت های مهارتی و کارآفرینی نیز صورت بگیرد.
اهمیت کارکرد دانشگاه‌های غیرانتفاعی در فرایند توسعه کار آفرینی

دکتر رسول پیرمحمدی، نماینده دانشگاه‌های غیرانتفاعی-غیردولتی در شورای مدیریت آموزش عالی استان آذربایجان‌ غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: دانشگاه‌های غیرانتفاعی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1364 تاسیس شدند و می‌توان گفت از اوایل دهه 80 رشد چشمگیری پیدا کردند.

وی گفت:‌ در حال حاضر در سطح استان آذربایجان‌غربی 12 دانشگاه غیرانتفاعی موجود و مشغول به فعالیت هستند.

دکتر پیرمحمدی افزود: دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند که این مجموعه مستقیم بر دانشگاه‌های غیرانتفاعی نظارت می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه‌های غیردولتی عنوان کرد: عمده دانشگاه‌های مطرح جهان غیر دولتی هستند و این نشان دهنده ظرفیت بالای دانشگاه‌های غیر دولتی است که نیازمند توجه بیش از پیش را می‌طلبد.

دکتر پیرمحمدی ایجاد کارآفرینی در دانشگاه‌ها را بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: کار آفرینی و انجام کارهای عملی در دانشگاه‌ها امر بسیار مهمی بوده  و نیاز است تا مسئولین نیز توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند چرا که در کل دنیا چنین است و باید در دانشگاه‌ها در کنار امر دانش و پژوهش فعالیت های مهارتی و کارآفرینی نیز صورت بگیرد.

وی گفت: در عصر حاضر اگر دانشگاهی عنوان کند که صرفا وظیفه آموزش و پژوهش را برعهده دارد جایی برای پیشرفت نخواهد داشت. از این رو اگر بخواهد نقش و رسالت اجتماعی خود را حفظ کند ناچار است به رویکردهای دانشگاه کارآفرین و نسل سوم ورود کند.

دکتر پیرمحمدی در ادامه افزود: ساختار دانشگاه‌های غیردولتی نسبت به دیگر دانشگاه‌ها سهل و آسان بوده و رعایت کیفیت و استانداردهای آموزشی و پژوهشی در اکثر این موسسات باعث استقبال داوطلبان از این دانشگاه‌ها شده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه در داخل کشور حمایت آنچنانی از بخش‌های مختلف خصوصی صورت نمی‌گیرد و مراکز آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی در ادامه به آغاز فعالیت دانشگاه غیرانتفاعی آفاق نیز اشاره و عنوان کرد: دانشگاه غیر انتفاعی آفاق از سال 1386 تشکیل شده و در حال حاضر بعد از گذشت 14 سال با تاسیس 3 دانشکده کشاورزی، فنی و مهندسی  و علوم انسانی و اقتصاد مشغول به فعالیت است.

 وی گفت: در این دانشکده ها در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد نزدیک به 3 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

نماینده دانشگاه‌های غیر دولتی در شورای مدیریت آموزش عالی استان آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: دانشگاه‌های غیردولتی با استاندارهای دانشگاه های دولتی فعالیت می‌کنند و لازم به ذکر است که در 4 سال متوالی دانشگاه آفاق در بین دانشگاه های غیر انتفاعی رتبه برتر را کسب کرده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید