23:18|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1400 - 11:59
کد خبر: 16390
با گرانی سرسام آور محصولات لبنی؛

اقشار ضعیف جامعه دیگر نان و پنیری هم برای خوردن ندارند!

قیمت برخی از اقلام خوراکی به خصوص محصولات لبنی به صورت لحظه‌ای و هفتگی تغییر می‌یابد و همین امر سبب شده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد. این حال و روز بسیاری از خانواده‌های ایرانی است و در این میان یخچال‌های خلوت مغازه‌ها و شیرهای تاریخ گذشته بر حقیقت این امر بیشتر دامن می زند.
اقشار ضعیف جامعه دیگر نان و پنیری هم برای خوردن ندارند!

سرویس اقتصادی باریش نیوز، مهمترین دلیل کاهش سرانه مصرف مواد لبنی در سبد غذایی مردم افزایش بی رویه قیمت آن است. علیرغم این که سال گذشته در چند مرحله قیمت شیر و مواد لبنی از جمله، ماست، پنیر، کره، خامه و ... افزایش یافت اما ابتدای امسال هم روند افزایش قیمت این کالاها با شیب تندتری ادامه پیدا کرد، تا جایی که این روند افزایشی گلایه و اعتراض مردم را به همراه داشته است.

مصرف لبنیات برای سلامتی افراد جامعه اهمیت زیادی دارد و بارها در رسانه ها اعلام می شود که استفاده روزانه شیر باعث کاهش ابتلا به پوکی استخوان می شود اما متاسفانه این روزها با گرانی های اخیر و افزایش لحظه ای قیمت لبنیات، مردم دیگر توان خرید این محصول ارزشمند را ندارند و مجبور به حذف آن از سفره خود هستند.

با افزایش قیمت های لحظه ای لبنیات قطعا سرانه مصرف کاهش می‌یابد که این موضوع تاثیر زیادی بر هزینه‌های درمانی دولت در آینده می‌گذارد؛ از این‌رو دولت باید به‌عنوان سرمایه‌گذاری، یارانه به بخش تولید تزریق کند تا تولیدکننده و مصرف‌کننده آسیب نبینند.

برخی از اقلام همانند انواع محصولات لبنی که در ماه‌های گذشته در چندین مرتبه افزایش قیمت داشته‌اند اما همچنان در نوار افزایشی قرار دارند و خیال کاهش و یا ثبات قیمت ندارند، در حالی‌که در ماه‌­های گذشته نرخ‌‌گذاری نهایی و رسمی برای انواع محصولات لبنی انجام یافته و با افزایش قیمت مواجه شدند اما متاسفانه همچنان شاهد رشد قیمت در این اقلام لبنی بوده‌ایم.

دولت به جای این که سیاست هایی برای افزایش مصرف لبنیات در کشور اتخاذ کند، با صدور مجوز گرانی آن نه تنها باعث افزایش مصرف لبنیات نمی شود بلکه مصرف لبنیات را کاهش می دهد.

به نظر می رسد در این شرایط اقتصادی که مردم به سختی نان شب خود را تامین می کنند، دولت باید با اختصاص یارانه هایی برای تامین نهاده های دام داران؛ از افزایش قیمت لبنیات که یکی از کالاهای اساسی محسوب می شود، جلوگیری نماید تا شاید اقشار ضعیف جامعه هم نان و پنیری برای خوردن داشته باشند!

سخن آخر اینکه، مصرف محصولات لبنی به خصوص شیر و ماست به عنوان مهم‌ترین ماده غذایی مورد نیاز بدن از اهمیت بالایی در ارتقاء سلامت مردم برخودار است و حذف لبنیات از برنامه غذایی روزانه تبعات ناگواری به دنبال دارد که خود می تواند تبعات غیرقابل جبرانی را برای جامعه به همراه داشته باشد.

شیرین شریفی


 




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید