23:46|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1400 - 11:46
کد خبر: 16389
یادداشت:

تکدی‌گری معضلی گریبانگیر در ارومیه

تکدی‌گری به عنوان یکی از پدیده‌های ناهنجار در گوشه و کنار شهر ارومیه قابل مشاهده است و می‌توان آن را زاده وضعیت اقتصادی و فقری دانست که بر پیکر شهر چنبره انداخته است.
تکدی‌گری معضلی گریبانگیر در ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، تکدی‌گری موضوعی است که این روزها همه مردم شاهد آن در سطح شهری هستند.

در واقع برخی از این افراد نیازمند واقعی نیستند، بلکه افراد بی‌نیازی‌اند که به تکدی‌گری عادت کرده‌اند و درآمدهای خوبی از این راه کسب می‌کنند و مردم هم از سر دلسوزی فکر می‌کنند که این‌ افراد نیازمندند و با این تصور به آن‌ها کمک می‌کنند.

اگر این افراد متکدی به این باور برسند که اگر دست دراز کنند، مردم به آن‌ها کمک نمی‌کنند، به مرور زمان می‌توانیم شاهد کاهش فعالیت و حضور این افراد در سطح شهر باشیم.

در مقابل هستند افرادی که به ناچار به تکدی‌گری رو می‌آورند و در این وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه تنها راه حل گذران زندگی برای آنان تکدی‌گری می‌باشد.

بیکاری، ناتوانی افراد در تامین معیشت و مسکن خانواده، رکود اقتصادی و پایداری و تداوم مشکلات اقتصادی ازجمله بسترهایی هستند که در سال‌های اخیر همواره دلیلی بر رشد این پدیده به شمار می‌آیند.

از طرفی هم با توجه به شیوع بیماری کرونا و کاهش فرصت‌های درآمدی برای اقشار مختلف مانند کارگران روزمزد و همچنین ضعیف‌تر شدن وضعیت اقتصادی خانواده‌های آسیب‌پذیر، پدیده تکدی‌گری در ارومیه رو به افزایش است.

تکدی‌گری به‌عنوان یک معضل اجتماعی می‌تواند آسیب‌های متعدد اجتماعی از قبیل سرقت، فروش مواد مخدر، سو استفاده از کودکان و سایر معضلات اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

به رغم اظهارات مسئولین در رابطه با اعمال اقدامات جدی برای جمع‌آوری و سامان‌دهی متکدیان در سطح شهر، متاسفانه باز هم شاهد حضور پررنگ متکدیان در شهر هستیم به طوری که با گذر از چهارراه‌های سطح شهری و .... به وضوح شاهد افرادی خواهیم بود که با توقف هر ماشین دستی به سوی آن دراز می‌کنند.

از دلایل افزایش تعداد متکدیان در سطح شهر می‌تواند ناشی از فرهنگ عامه مردم باشد، چون اگر مردم به درخواست هر متکدی پاسخ مثبت ندهند، این مشکل نیز برطرف می‌شود.

در پایان اگر چنانچه دستگاه‌های متولی در امر ساماندهی متکدیان همکاری کنند، مطمئنا به زودی شاهد بهبود وضعیت ساماندهی متکدیان در سطح شهر خواهیم بود و می‌توان ارومیه را در ابتدا به عنوان شهری با کمترین متکدی و در آینده به عنوان شهری بدون متکدی معرفی کرد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید