11:25|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 09 خرداد 1400 - 11:16
کد خبر: 16374

روند نزولی کرونا در کل کشور

رئیسی،سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: روند بیماری کرونا در کل کشور نزولی شده و موارد بستری کاهش یافته است. با ادامه روند نزولی پیش‌بینی می‌کنیم تا 10 روز آینده تعداد بستری‌های روزانه به زیر هزار نفر برسد.
روند نزولی کرونا در کل کشور


علیرضا رئیسی درباره موج چهارم کرونا افزود: هر موج، بازوی صعودی و بالا رونده و بازوی نزولی دارد؛ بازوی بالا رونده موج چهارم، خیلی بلند بود و یک تا دو هفته پیش در بیشتر استان‌ها از قله عبور کردیم.

وی ادامه داد: مجموع کشور در شاخه نزولی بیماری کرونا قرار دارد و میزان موارد بستری، بسیار پایین آمده است.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر تابعی از میزان شیوع بیماری و میزان بستری بیمارستانی است، اضافه کرد: از حدود ۱۰ روز پیش تا کنون، تعداد بیماران بستری بیمارستان‌های ما به زیر دو هزار مورد در روز رسیده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اگر در نظر بگیریم که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بستری شده ها، فوت می‌شوند، میزان فوتی ها، کمتر از ۲۰۰ مورد است و این روند ادامه می‌یابد و تا ۱۰ روز دیگر هم به زیر ۱۰۰ نفر نخواهیم رسید.
وی اضافه کرد: اگر همین روند نزولی ادامه یابد پیش بینی می‌کنیم حدود ۷ تا ۱۰ روز دیگر، تعداد بستری‌های ما به زیر هزار نفر در روز خواهد رسید و ۱۰ روز پس از آن می‌توان انتظار داشت میزان مرگ و میر روزانه به کمتر از ۱۰۰ نفر برسد.

رئیسی با اشاره به اینکه ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی هستند، گفت: این شهر‌ها در استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان، کرمانشاه و استان سیستان و بلوچستان قرار دارند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه معمولاً استان‌های مرزی ما قرمز شدند، افزود: پارسال نیز در همین زمان، این استان ها، روند افزایشی شیوع بیماری را داشتند؛ شاید برخی‌ها تصور می‌کنند با گرم‌تر شدن هوا، شیوع بیماری کرونا کم می‌شود، اما این گونه نیست و با روشن شدن کولر‌ها به ویژه کولر گازی، شیوع بیماری بیشتر می‌شود.
وی اضافه کرد: هنوز نشانه‌ای از موج پنجم بیماری کرونا دیده نمی‌شود.

رئیسی اضافه کرد: ماه مبارک رمضان همیشه فرصتی برای کنترل بیماری کرونا بوده است، زیرا رفت و آمد‌ها و مسافرت‌ها کم است و رستوران‌ها تعطیل هستند و دورهمی‌ها وجود ندارد و از طرفی دیگر پس از ماه مبارک رمضان و پیش از ماه‌های محرم و صفر، معمولاً اکثر جشن‌ها و عروسی‌ها در این مدت برگزار می‌شوند که این‌ها ممکن است موجب شیوع بیماری شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گرم شدن هوا را عامل دیگر گسترش بیماری کرونا برشمرد و گفت: تابستان پس از برگزاری امتحانات، خانواده‌ها طبق روال قدیم عزم سفر می‌کنند که این نیز عامل بالقوه گسترش بیماری کرونا می‌تواند باشد؛ عامل بعدی ویروس جهش یافته هندی کروناست که قدرت سرایت آن بالاتر است.

دکتر رئیسی ادامه داد: اکنون در مناطق جنوبی کشورمان از جمله پاکستان و افغانستان به علت رفت و آمد‌هایی که وجود دارد نخستین نمونه‌های این ویروس جهش یافته را دیدیم.
او افزود: عامل پنجم نیز تبلیغات انتخابات است و برای همه این عوامل، راهکار مقابله وجود دارد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کاهش مرگ و میر و کاهش ابتلا و قطع زنجیره از اهداف واکسیناسیون است که اکنون در هدف نخست آن یعنی کاهش مرگ و میر قرار داریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ۷۴ درصد مرگ و میر‌های ناشی از کرونا مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است، افزود: با واکسیناسیون این افراد مرگ و میر کاهش می‌یابد البته باید دو هفته از دز دوم واکسن آن‌ها بگذرد.
وی اضافه کرد: بر اساس آمار پارسال، حدود ۹۰ درصد سالمندان، شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت کردند، اما مشکل از بچه‌ها و نوه هاست که بیرون از منزل ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند و به سالمندان، منتقل کنند به همین علت با واکسیناسیون افراد ۶۰ سال به بالا به سمت کاهش مرگ و میر حرکت می‌کنیم.

رئیسی ادامه داد: با واکسیناسیون عمومی، به سمت قطع زنجیره بیماری کرونا می‌رویم، اما برای این هدف باید ۷۰ درصد مردم را واکسینه کنیم و اکنون تا این هدف، فاصله زیادی داریم.

وی، عوامل خطر و بالقوه برای موج پنجم را برشمرد و گفت: اگر بتوانیم این عوامل را کنترل کنیم، پیک پنجم را نخواهیم داشت و یا لااقل به زودی نخواهیم داشت، اما اگر کنترل نکنیم هر کدام از این عوامل می‌تواند به خیز جدید کرونا منجر شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه جاماندگان واکسن کرونا باید در سامانه «salamat.gov.ir» نام نویسی کنند، گفت: حداکثر در مدت ۲۴ ساعت برای آن‌ها پیامک ارسال و روز واکسیناسیون آن‌ها مشخص می‌شود.
علیرضا رئیسی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه اصولاً هیچکدام از دارو‌ها بر روی بیماری کرونا تأثیر چندانی ندارد، افزود: این دارو‌ها برای درمان عوارض کرونا کاربرد دارد.
وی اضافه کرد: مؤثرترین درمان، اکسیژن است و بقیه دارو‌ها صرفاً کمکی است.

دکتر رئیسی اضافه کرد: هر داروی «رمدسیور» که در کشورمان حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد در خارج از کشور شاید حدود ۱۰ برابر قیمت دارد ضمن اینکه بیمه‌ها تا حدودی بخشی از قیمت این دارو را پوشش می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه یکی از ارزان‌ترین درمان‌ها در کشور ما در حال انجام است، گفت: بسیاری از افراد از دارو‌های ساده استفاده می‌کنند و نیازی به تجویز دارو‌های قوی‌تر نیست.

رئیسی افزود: در اوج بیماری کرونا، حدود ۴۳ هزار بیمار در بیمارستان‌های ما بستری شدند، اما میزان مرگ و میر‌های ما کمتر از میانگین جهانی بود و فاصله زیادی داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در مجموع، حدود ۵۶ درصد افراد بالای ۷۰ سال و حدود ۷۰ درصد ۷۵ سال به بالا در کشورمان در مقابل کرونا واکسینه شدند.

او با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ مرکز تجمیعی واکسن به جز مراکز وزارت بهداشت داریم، گفت: حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تیم واکسیناتور داریم که تا ۲ برابر قابل افزایش است.

دکتر رئیسی افزود: در سطح روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر از نظر واکسیناسیون، هیچ مشکلی نداریم و در سطح شهرستان‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر هم به بهترین شکل در حال انجام است و در تهران هم وضعیت مطلوبی داریم.
وی ادامه داد: افزایش مراکز تجمیعی واکسن در دستور کار ما قرار دارد و قابلیت افزایش واکسیناسیون به ۵۰۰ هزار نفر در روز هم داریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در سطح دنیا از جمله در کشورمان، بحث واکسن هراسی وجود دارد در صورتی که واکسن، ترسی ندارد و مواردی که در فضای مجازی مطرح می‌شود واقعیت ندارد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه نیازی نیست کسانی که واکسن می‌زنند از بقیه اعضای خانواده دور باشند، افزود: اینگونه نیست که با تزریق واکسن، ویروس وارد بدن شود بلکه یک تکه‌هایی از ویروس یا ویروس کشته شده که هیچ فعالیتی ندارد وارد بدن می‌شود و به عبارتی سیستم ایمنی، فریب داده می‌شود و بدن فکر می‌کند آن چیزی که وارد بدن شده ویروس است و بدن علیه آن آنتی بادی یا پادتن تولید می‌کند.

وی گفت: بیماران کرونایی که بیش از ۴ هفته از پایان علائم آن‌ها گذشته است می‌توانند واکسن بزنند یعنی باید حدود یک ماه از خوب شدن آن‌ها بگذرد و سپس واکسن بزنند.

رئیسی افزود: در مرحله بندی واکسیناسیون، مرحله ۲، دو قسمت دارد یکی سالمندان یعنی افراد ۶۰ سال به بالا و قسمت دوم، بیماران خاص مانند سرطانی فعال، افراد دیالیزی، هموفیلی و افرادی که پیوند عضو شدند و واکسیناسیون همه این افراد تا حدود ۳ هفته دیگر یعنی پس از پایان واکسیناسیون ۶۰ ساله‌ها آغاز می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن‌هایی مانند آسترازنکا برای بیماران قلبی خطرناک است؟ گفت: اگر کسی دریچه قلب مصنوعی دارد بنابراین در حال مصرف دارو‌های ضد انعقاد است؛ الزاماً اینگونه نیست که این افراد اگر واکسن آسترازنکا را تزریق کنند خونشان لخته شود و برای اینگونه بیماران، منع مصرف وجود ندارد؛ توصیه نهایی ما این است که حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند و اگر نامه‌ای به او بدهند که این بیمار نباید واکسن خاصی را تزریق کند؛ ما این کار را برای او انجام می‌دهیم.

دکتر رئیسی افزود: واکسن آسترازنکا از هر ۲۵۰ هزار نفر یک مورد لخته می‌شود، اما از هر ۱۰۰ نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹، هفده نفر لخته می‌شود.

وی اضافه کرد: شیوه نامه‌های بهداشتی برای همه انواع ویروس‌های جهش یافته کرونا از جمله کرونای انگلیسی و هندی یکسان و شیوه نامه‌هایی مانند فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در مورد واکسن افراد زیر ۱۸ سال هنوز در جهان اختلاف نظر وجود دارد و مستندات آن هنوز بیرون نیامده است.

رئیسی ادامه داد: کشوری مانند امریکا واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال را آغاز کرده است و بر اساس آخرین اطلاعات می‌گویند فعلاً عارضه‌ای در این افراد پس از واکسیناسیون مشاهده نشده است، اما این اطلاعات باید مستند شود و مورد تأیید قرار گیرد.
او اضافه کرد: در کشور ما هم در حال مطالعه در این زمینه هستیم.

رئیسی گفت: معلمان، استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان در برنامه واکسیناسیون قرار دارند و پیش بینی ما این است از اواخر مرداد بتوانیم واکسیناسیون این افراد را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه زدن واکسن در کشورمان داوطلبانه است و اجباری وجود ندارد، افزود: قطعاً اقشار فرهیخته کشور از زدن واکسن، استقبال خواهند کرد.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا نامزد‌های ریاست جمهوری و گروه تبلیغاتی همراه آنان واکسن کرونا زدند یا خیر؟ گفت: آنان در سیستم ما واکسن نزدند، اما خبر ندارم که آیا از جای دیگر واکسن زدند یا خیر؟
وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا ساختاری است که راه و روش مشخص دارد و بر اساس مستندات علمی تصمیم می‌گیرد و با تغییر دولت از بین نمی‌رود.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه دیابتی‌های معمولی جزو بیماران خاص مشمول اولویت دریافت واکسن نیستند، گفت: ان شاء اللّه تا آخر خرداد، افراد بالای ۶۰ سال واکسینه می‌شوند و تا نیمه تیر، بیماران خاص و پس از آن مشاغل پرخطر مانند راننده ها، خلبان‌ها و مراکز تجمعی مانند پادگان ها، زندان ها، معلمان و استادان، واکسینه می‌شوند.

وی افزود: در تیر، حجم قابل توجهی واکسن وارداتی و همچنین تولید داخل خواهیم داشت بنابراین مردم نگران نباشند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بسیار امیدواریم از ابتدای شهریور، واکسیناسیون جمعیت عادی را آغاز کنیم؛ به واکسن داخلی امید بسیاری داریم و واکسن بسیار خوبی است.

رئیسی افزود: به احتمال خیلی زیاد بیماری کرونا مانند بیماری آنفلوآنزا در سال‌های آینده هم با بشریت خواهد بود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌هایی خواهد بود که با واکسن تولید داخل و داشتن شبکه قوی واکسیناسیون، زودتر از بسیاری کشور‌ها واکسیناسیون کرونا را کامل خواهد کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید