00:26|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 08 خرداد 1400 - 13:23
کد خبر: 16370
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

دلایل زردی در نوزادان

زردی نوزادی یا ایکتر یک بیماری شایع در روزهای نخست تولد است، که می‌توان گفت در اکثر نوزادان تازه متولد شده خصوصا اگر نارس باشند، دیده می‌شود.
دلایل زردی در نوزادان

دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: زردی نوزادان یا ایکتر نوزادی به معنی زردشدن رنگ پوست نوزادان می‌باشد. تمام نوزادانی که به دنیا می‌آیند، دچار درجاتی از بالا رفتن سطح بیلی‌روبین خون می‌شوند اما تنها نیمی از نوزادان ترم زردی قابل مشاهده پیدا می‌کنند که در سطح بالای ۵ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر قابل مشاهده است.

وی افزود: زردی در نوزادان نارس به 80% کل نوزادان می‌رسد.

زارع گفت: بالا رفتن بیلی روبین برای مغز سمی و آسیب‌زا بوده و امکان دارد به کرنیکتروس منجر شود که آسیبی ماندگار و شدید به دستگاه عصبی نوزاد است.

وی ادامه داد: برای درمان هیپربیلی‌روبینمی غیرمستقیم ممکن است نیاز به درمان‌هایی همچون فوتوتراپی یا تعویض خون وجود داشته باشد.

زارع افزود: معاینه نوزاد باید در نور روز انجام گیرد و نوزاد باید برهنه باشد. می‌توان با انگشت شست روی پوست نوزاد کمی فشار آورد تا سرخی پوست بی‌رنگ گردد و بی‌درنگ پس از برداشتن انگشت به رنگ پوست نوزاد زیر انگشت توجه نمود که آیا زرد است یا خیر. اولین جایی که زردی قابل مشاهده است، زیر زبان و صلبیه چشم می‌باشد. زردی از سوی صورت شروع به نمایان شدن می‌کند و با بالا رفتن مقدار بیلی‌روبین، به سمت پاها گسترش پیدا می‌کند یعنی اگر فقط صورت زرد باشد، بیلی‌روبین بین ۵ تا ۷ است، بالای سینه تا ناف حدود ۱۰، تا پایین شکم ۱۵ و تا نوک پا ۲۰ میلیگرم بر دسی‌لیتر.

وی گفت: باید آزمایش سطح بیلی‌روبین خون اورژانس (یعنی طی دو ساعت) در تمام نوزادانی که زردی روز اول دارند، انجام شود و هر ۶ ساعت تکرار گردد تا زمانی که ثابت یا پایین رونده شود.

زارع گفت: بیلی روبین متر پوستی برای تعیین سطح بیلی روبین در نوزادان بالای 35 هفته کارآیی دارد البته باید سن نوزاد از 24 ساعت بیشتر باشد.

وی عنوان کرد: اگر میزان بیلی روبین از 14/6 میلی گرم بر دسی لیتر بیشتر بود لازم می‌شود که مستقیما بیلی روبین خون را اندازه بگیریم در زردی مشهود روز اول همیشه لازم است که بیلی روبین خون مستقیما اندازه گیری شود. در تمامی نوزادان زیر 35 هفته از اندازه‌گیری مستقیم بیلی روبین استفاده می‌شود.

زارع به صراحت بیان کرد: عصاره شیر خشت، ترنجبین و گیاهان پزشکی سنتی چینی هنوز از سوی مراجع معتبر پزشکی مورد تایید قرار نگرفته‌اند.

وی در ادامه به درمان فتوتراپی اشاره کرد و گفت: IVIGدر کنار فتوتراپی برای نوزادی که ناسازگاری  Rhیا Abo دارند، می‌تواند به کار رود اما استفاده از باربیتورات‌ها، کلستیرامین، پنسیلامین توصیه نمی‌شود، شاید در آینده اثبات شود که کلوفیبرات در پایین آوردن بیلی روبین نوزادان کارآمد است اما هنوز در مراجع پزشکی به رسمیت شناخته نشده است.

آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید