14:29|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 08 خرداد 1400 - 12:12
کد خبر: 16368
یادداشت:

دستمزدهایی که با تورم حاکم بر جامعه همخوانی ندارد

با توجه به تورم افسارگسیخته و خط فقر 10میلیون تومان، بسیاری از اقشار ضعیف جامعه امورات زندگی‌شان نمی‌گذرد، حتی اگر دستمزد کارگران 40درصد هم افزایش یابد با توجه به مشکلات کارگران قانع‌کننده نیست.
دستمزدهایی که با تورم حاکم بر جامعه  همخوانی ندارد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، با افزایش دستمزدها در سال ۱۴۰۰، گرچه کارگران اندکی خشنود شده‌اند اما به محض اینکه آب‌ها از آسیاب بیفتند، قیمت‌ها، دستمزد آن‌ها را می‌بلعند و چیزی باقی نمی‌گذارند. گرانی و تورم، واقعیت زندگی اقشار ضعیف جامعه و  کارگران است و اساسا نقش دستمزد کارگران در آن بسیار ناچیز و در یک کلام بی‌اثر است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی نه تنها بر زندگی اقشار ضعیف جامعه بلکه بر زندگی اقشار متوسط جامعه تأثیر زیادی گذاشته و حتی  باعث سقوط این قشر نیز به زیر خط فقر شده و دیگر تحمل این شرایط برای‌شان سخت و صدای آنها را در آورده است.
 
در یک سال اخیر به طرز عجیبی قیمت‌ها از کالاهای بزرگ تا کوچک و مواد غذایی، نه به‌صورت ماهانه بلکه روزانه و یا حتی ساعتی بالا می‌رود.

شوک گرانی کالاها چنان غیرقابل‌باور است که اصطلاحاً باید گفت اقتصاد از دست مسئولان در رفته و شکاف دستمزدها با هزینه معیشت و اختلاف میان درآمدهای دهک اول و آخر جامعه در سطح جامعه طی این چندماهه اخیر عمیق‌تر شده و افزایشی چشم‌گیر داشته است.

بااینکه مسئولان ادعا دارند بر قیمت کالاها در بازار نظارت می‌شود اما مشاهدات میدانی واقعیتی غیر از این را نشان می دهد که به نظر می‌رسد تولیدکننده و حتی بسیار ی از فروشندگان فرایند قیمت‌گذاری را خود به دست گرفته و با افزایش قیمت‌ها، توان و مقاومت اقشار متوسط و ضعیف جامعه را هدف گرفته و سفره آنان را کوچک و کوچک‌تر کرده است.

به واسطه شرایط اقتصادی، قدرت خرید کارگران بسیار کاهش یافته، حقوق تعیین شده برای کارگران با این هزینه های بالا و تورم موجود در بازار کفاف زندگی آنها را نمی دهد و مُسکن های موقتی مانند یارانه معیشتی و امثال اینها نتوانسته دردی از مشکلات زندگی کارگران بکاهد.

اما از سوی دیگرکارفرمایان هم به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه ها با مشکلاتی روبرو هستند، در این میان دولت و نمایندگان مجلس باید راهکارهایی ارائه دهند تا علاوه بر حفظ حقوق کارگران، اشتغال حفظ و تولید نیز افزایش یابد.

سخن آخر اینکه، متاسفانه دستمزدی که هر ساله برای کارگران و بسیاری از افراد حقوق بگیر تعیین می شود به سختی می تواند معیشت آنها را تامین کند، هزینه های مسکن، درمان، پوشاک و خوراک با حقوق هایی که برای کارگران در نظر می گیرند کیلومترها فاصله دارند، با همین حقوق تنها چند روز می توان هزینه های زندگی را تامین کرد، که همه این مشکلات جای بسی تفکر و تامل از سوی نهادهای ذیربط دارد.

شیرین شریفی
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید