11:02|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 05 خرداد 1400 - 11:28
کد خبر: 16352
یادداشت:

نابودی طبقه متوسط جامعه مساوی با نابودی کل جامعه!

این روزها، طبقه متوسط در جامعه از پاي درآمده است و به پايين ترين دهك هاي جامعه سقوط كرده است و همچنان براي بقا تقلا مي كنند. اين طبقه مي خواهد از این بحران عبور كند اما نمي تواند.
نابودی طبقه متوسط جامعه مساوی با نابودی کل جامعه!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سقوط اقتصادی طبقه متوسط به زیر خط فقر موضوعی است که طی سال‌های گذشته به‌ویژه پس از شیوع کرونا در کشور و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها، آغاز گرانی های لجام گسیخته و بی ارزش شدن پول ملی، بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است.

متاسفانه، طبقات متوسط یا به زیر خط فقر رسیده‌اند یا به خط فقر نزدیک‌تر شده‌اند. به این ترتیب گروه‌های پایین درآمدی جمعیت‌شان مدام در حال افزایش است.

تورم افسارگسیخته و گرانی اجناس و کالا و کاهش ارزش پول ملی باعث شده طبقه متوسط جامعه که در تاریخ معاصر کشور و در برهه‌های مختلف در تحولات سیاسی و اجتماعی همواره پیشرو بوده، هر روز ضعیف‌تر شده و سفره خانواده‌ها نیز هر روز کوچک‌تر از روز گذشته شود.

باید این نکته را در نظر داشت این طبقه هست که در سبد مصرفی خود از غذا و پوشیدنی گرفته تا اقلام فرهنگی و تفریحی را می­ گنجاند و با بهتر شدن وضعیت اقتصادی بر میزان تقاضای خود از کالا­ها و خدمات مختلف مخصوصاً کالا­های با­دوام و نیمه ­بادوام نظیر مسکن، خود­رو، مبلمان و نظایر آن می ­افزایند و هم­چنین بخشی از درآمد خود را برای خرید خدمات در حوزه ­های فرهنگی­، هنری، آموزش، گردشگری و غیره صرف می‌کنند. به عبارت دیگر می­توان بالا رفتن درآمد این طبقه را به مثابه ایجاد تقاضا برای تقریباً تمامی بخش ­های اقتصادی دانست که به نوبه خود باعث رونق گرفتن این بخش‌ها، افزایش درآمد شاغلین آن و در نتیجه گسترش طبقه متوسط می­ شود.

همچنین با ضعیف‌تر شدن طبقه متوسط، تقاضا برای بسیاری از خدمات نظیر گردشگری، فرهنگی و هنری، ورزشی و نظایر آن از سوی این طبقه کاهش خواهد یافت که این امر خود قطعا باعث رکود و افزایش بیکاری در این بخش ها خواهد شد. به عبارت دیگر، افت توان اقتصادی طبقه متوسط و محدود شدن تقاضای آن به تنها کالاهای اساسی و نیازهای ضروری روزمره، بسیاری از بخش های اقتصاد را در معرض رکود قرار خواهد داد که خود بزرگترین بخش های به ­کارگیرنده همین طبقه­ اند.

سخن آخر اینکه، با بررسی این اوضاع و احوال اقتصادی، طبقه متوسط کشور با شیب تندی در حال سقوط به پایین‌ترین لایه‌های جامعه است؛ پیامد اجتماعی این شرایط اقتصادی، حذف طبقه متوسط و تشکیل لایه‌های اجتماع از یک طبقه و اقلیت ثروتمند و اکثریتی ضعیف و فقیر خواهد بود.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید