11:25|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 03 خرداد 1400 - 10:49
کد خبر: 16337
یادداشت:

استمرار غفلت مسئولان در احیای دریاچه ارومیه

وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه در سال جاری و بی‌توجهی مسئولان نسبت به فعالیت در پروژ‌ه‌های احیای این دریاچه کمرنگتر شده است و در صورت تداوم این امر باید بازم هم منتظر حال ناخوش دریاچه ارومیه بمانیم.
استمرار غفلت مسئولان در احیای دریاچه ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی ایران و جهان به شمار می‌آید.

دریاچه ارومیه که روزی زیبایی آن هر بیننده‌ای را به شگفتی وا می‌داشت و به سبب داشتن ویژگی‌های طبیعی همچون کوچ فلامینگوها که از آرتیمیاهای دریاچه تغذیه می‌کردند و بخشی از زیبایی‌های این پهنه آبی را به نمایش می‌گذاشت که این روزها حال خوشی ندارد.

این روزها یکی از دغدغه‌های مردم ارومیه، بحران خشکی دریاچه ارومیه و وخیم شدن اوضاع هر روز نسبت به روز گذشته می‌باشد، دریاچه‌ای که می‌توان گفت در بی‌توجهی کامل مسئولین به سر می‌برد.

از طرفی هم روزهای گرم سال شتابان از راه می‌رسد، روزهایی که مصرف آب در آن بسیار بیشتر از سایر فصل‌ها است.

از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه می‌توان به اختصاص بیش از اندازه آب به بخش کشاورزی، حفر پی در پی و غیرقانونی چاه‌ها و گرم شدن هوا که منجر به تبخیر آب دریاچه می‌شود، اشاره کرد.

از عوارض خشک شدن دریاچه ارومیه می‌توان به هوای معتدل منطقه و به هوای خشک و گرم با بادهای نمکی تبدیل می‌شود که زندگی در این منطقه را با چالشی جدی روبه رو می‌سازد، اشاره کرد.

از سال‌های گذشته وعده‌های بسیاری از سوی مسئولان شنیده شده و اقدامات زیادی نیز به گوش رسیده، اما از دیدگاه مردم آذربایجان‌غربی، کاری که به چشم بیاید و مطالبه مردم را در این زمینه برآورده کند، انجام نشده است.

در پایان برای احیای دریاچه ارومیه امید مردم فقط به بارش رحمت الهی است، چراکه تاکنون، جز وعده‌های پی در پی، اقدام موثری از مدیران و مسئولان صورت نگرفته است و بعد از گذشت چندین سال موضوع خشکی دریاچه حل نشده است و مردم همچنان در انتظار احیای کامل دریاچه ارومیه هستند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید