01:06|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 01 خرداد 1400 - 10:51
کد خبر: 16324
یادداشت:

بازار رها شده مسکن در ارومیه!

افزایش بی‌رویه قیمت زمین و مسکن و همچنین رشد بی‌رویه قیمت رهن و اجاره در کنار عدم نظارت و نبود برنامه جامع در حوزه زمین و مسکن اقشار مختلف مردم را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است.
بازار رها شده مسکن در ارومیه!

سرویس اقتصادی یاریش نیوز، این روزها خرید مسکن برای مردم ارومیه به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل‌شده چراکه افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها که در نبود نظارت رقم خورده رسیدن به این رؤیا را ناممکن کرده است و به یک باره شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم به طوری که براساس بررسی ها قیمت هر مترمربع زمین در نقاط مختلف شهر ارومیه در یک سال گذشته  3 تا 4 برابر افزایش قیمت داشته است.

دلالان در بازار مسکن و به ویژه در برنامه‌های اینترنتی با قیمت گذاری غیر منطقی و اعمال تغییرات روزانه در قیمت‌ها، مهمترین نقش را در افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار مسکن دارند و در چند ماه اخیر که همزمان با شیوع کرونا بود و ما شاهد کاهش شدید میزان خرید و فروش و معامله در بازار کل کشور بودیم، این دلالان با فرصت طلبی همچنان قیمت‌ها را مطابق میل خود افزایش دادند.

با تمام این اوصاف باید راهی در جهت قیمت گذاری و محدود کردن اختیارات دلالان در بازار مسکن پیدا کرد چراکه مقصر عمده مشکلات حاصل از گرانی مسکن دلالان بزرگ در این عرصه هستند.

 مسکن از جمله نیازهای اساسی است که بسیاری از خانوارها ترجیح می دهند آن را در اولویت نیازهای خود قرار دهند؛ البته این کالای ضروری هم مانند همه اقلام و خدمات دیگر، دچار نوساناتی، متأثر از عوامل مختلفی است. عللی همچون کثرت یا نبود زمین، قیمت زمین، قیمت انواع مصالح ساختمانی به خصوص آهن و سیمان، دستمزد نیروی انسانی و کارگران ساختمانی، نرخ بهره بانکی وام های اخذ شده، و از همه مهمتر مزایده های گاه و بیگاه برخی دستگاه های اجرایی و بانک ها در افزایش قیمت مسکن تأثیر بسزایی دارند. در کنار این عواملِ حقیقی، گاه شایعات و حتی خبرهای غیر موثق و البته جهت دار، بیش از علت های واقعی بر قیمت زمین و  مسکن اثر می گذارند

قیمت‌ها به طرز عجیبی بالا رفته و از هر معاملات ملکی به معاملات ملکی دیگر قیمت‌ها متفاوت است؛ نرخ‌ها به حدی بالاست که فردی که خانه اش را در ماه گذشته فروخته است دیگر توان خرید واحد مسکونی پیشین خود را هم ندارد و با پولی که از فروش خانه‌اش در ماه گذشته به دست آورده حتی نمی‌تواند همان خانه خود را دوباره خریداری نماید.

سخن پایانی اینکه، مسئولین استان در هر جایگاهی می‌توانند در حوزه خود مؤثر واقع شوند و امید است در حوزه مسکن نیز با نظارت‌های دقیق و به‌هنگام خود بازار مسکن را از آشفتگی که این روزها شاهد آن هستیم، رهایی بخشند و در این میان دغدغه مردم باید دغدغه تک تک مسئولین باشد و پیگیر مطالبات مردم و خدمتگزار آنها باشند و عرصه را بر سودجویان این حوزه تنگ نمایند.

شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید