15:25|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1400 - 13:12
کد خبر: 16316
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علل ناباروری ثانویه در بانوان

ناباروری ثانویه مربوط به زمانی است که سابقه باروری وجود داشته است و مشکل نازایی پس از یک بارداری قبلی و یا سقط‌جنین به وجود آمده است.
علل ناباروری ثانویه در بانوان

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز در مورد ناباروری ثانویه، اظهار کرد: ناباروری ثانویه زمانی رخ می‌دهد که زن و شوهر حداقل یک کودک داشته باشند، در تلاش دوباره برای باردار شدن باشند اما بعد از حداقل یک سال تلاش موفق نمی‌شوند. ناباروری ثانویه می‌تواند گیج و نگران کننده باشد. شما در آخرین بارداری مشکلی نداشتید پس چرا این بار اتفاق نمی‌افتد؟ بسیاری از مردم فکر می‌کنند ناباروری اولیه شایع‌تر از ناباروری ثانویه است. ناباروری اولیه زمانی است که یک زن و شوهر هرگز فرزند نداشته و نمی‌توانند پیش‌بینی کنند با این حال، حقیقت این است که تعداد شانس 50-50 است.

وی به علل ناباروری ثانویه اشاره کرد و گفت: ناباروری ثانویه ناشی از مشکلاتی مشابه است که منجر به ناباروری اولیه می‌شود این علل عبارتند از:
1.ناباروری مردان به علت تعداد کم یا عدم وجود اسپرم
2. مشکلات اسپرم (همچنین به عنوان اسپرم - مورفولوژی شناخته می‌شود)
3.مشکلات حرکت اسپرم (همچنین به عنوان غلظت اسپرم شناخته شده است)
4.مشکلات تخمک‌گذاری، از جمله تخمک‌گذاری نامنظم یا انقباض لوله‌های فالوپین مسدود شده
5.آندومتریوز
6.فیبروم‌ها
7. سقط جنین چندباره
8.مسائل ایمنی (مشکلات با سلول‌های طبیعی یا آنتی بادی ضد اسپرم)
9.مشکلات آندومتر
10.چسبندگی رحم و مشکلات ناشناخته
حدود یک سوم موارد ناباروری مربوط به ناباروری مردان است، یک سوم از آن‌ها مربوط به ناباروری زنان است، و یک سوم آخر مربوط به مشکلات زنان و مردان بطور مشترک یا باقی دلایل ناشناخته است.

حبیب زاده در ادامه به دیگر عوامل موثر در ناباروری ثانویه اشاره کرد و افزود: من یکبار باردار شده ام ولی چرا این بار نمی توانم باردار باشم؟
این بزرگترین سوال در ذهن کسانی که تجربه ناباروری ثانویه دارند. ناباروری ثانویه ممکن است زمانی رخ دهد که ...
- شما سن بالاتری دارید: اگر اولین فرزند خود را در 35 سالگی داشته باشید و در 38 سالگی تلاش کنید، امکان باروری شما به طور طبیعی کاهش چشمگیری داشته است ، سن، عامل اصلی ناباروری ثانویه است.
- شما با یک شریک زندگی جدید هستید: می تواند شریک زندگی جدید شما یک مشکل نازایی ناشناخته داشته باشد اما همچنین ممکن است کسی که بچه ای از یک رابطه قبلی داشته باشد، یک مشکل باروری ایجاد کرده است، هر چند وضعیت ممکن است اتفاق بیفتد.
- یک مشکل باروری زیربنایی بدتر از این قرار است: ممکن است شما همیشه دارای آندومتریوز باشید، یا همیشه PCOS بالینی دارید شاید ذخایر تخمدان شما در حال پسروی بود، اما شما هیچ اطلاعی ندارید. و با گذشت زمان همه چیز بدتر شده است. این نیز تفاق می‌افتد.
- اضافه وزن دارید: باروری تحت تاثیر وزن است. اضافه و کاهش وزن می‌تواند بر روی مشکلات تخمدان در زنان و همچنین سلامت اسپرم در مردان تاثیر بگذارد. مادران جدید اغلب اضافه وزن دارند (بعضی از حاملگی، تا حدی از استرس و کمبود خواب) این ممکن است به شما فشار آورد و برای ناباروری کافی باشد.
- شما یک مشکل بهداشتی یا سلامتی جدید دارید: شاید شما یا همسرتان دچار دیابت هستید. شاید او مصرف دارو برای فشار خون بالا داشته باشد یا شاید شما از افسردگی رنج می‌برید هر یک از این بیماری‌ها ممکن است بر میزان باروری شما تأثیر بگذارد و یا داروهایی را که می‌تواند باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد، تحت تاثیر قرار دهد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: خانم‌هایی که برای فرزند دوم و لقاح جنین برای بارداری دوم با مشكل مواجه می‌شوند، معمولا احساس ناامیدی می‌كنند، ولی در واقع آن‌ها باید بدانند که تنها کسی نیستند که با این مشکل مواجه شده‌اند و با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانند بیماری خود را درمان کنند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید