18:50|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1400 - 12:56
کد خبر: 16301
یادداشت:

فضای مجازی پناهگاهی پردردسر برای دانش‌آموزان!

با شیوع ویروس کرونا و با گسترش استفاده از فضای مجازی به ویژه بین نوجوانان در این ایام، لزوم آموزش فرهنگ و سواد استفاده صحیح از این فضا بیش از پیش احساس می‌شود چرا که استفاده از این فضا به غیر از فواید، آسیب‌های جبران ناپذیری هم دارد.
فضای مجازی پناهگاهی پردردسر برای دانش‌آموزان!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، از زمانی که اینترنت وارد فضای زندگی انسان شد تا به امروز، علیرغم تمام مزایای آن یک سری دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را در نظام آموزشی به وجود آورد است.

امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، بسیاری از دانش آموزان در مقاطع تحصیلی بدون هیچ نو محدودیتی به اینترنت و شبکه‌های مجازی دسترسی دارند و از آن استفاده‌های مختلفی به عمل می‌آورند و در پی آن شاهد اعتیاد اینترنتی جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان هستیم.

عدم کنترل زمان، تأثیر منفی بر بخش‌های زندگی، بی‌اهمیتی به گذر زمان، تمایل و علاقه شدید به چت کردن، پناه بردن به اینترنت در هنگام بروز مشکلات، احساسات چندگانه، استرس و اضطراب از عوارض استفاده بیش از حد از فضای مجازی است.

پرسه زدن بی‌رویه دانش‌آموزان در فضای مجازی به بهانه شرکت در کلاس‌های آموزشی آنلاین، آفتی برای نظام آموزشی محسوب می‌شود به گونه‌ای که سبب نگرانی خانواده‌ها ، مدیران و معلمان به دلیل عدم استفاده صحیح از این فضا شده است.

از تبعات پرسه‌زنی بی‌هدف در فضای مجازی بر ذهن دانش‌آموزان می‌توان بی‌حوصلگی، کم‌تحرکی، اختلال‌های حرکتی، ضعف بینایی، چاقی، عدم تمرکز فکری، افت تحصیلی و عدم موفقیت در تحصیل را نام برد.

از طرفی هم تماشای تصاویر، ویدئوها و به‌طور کلی محتوای خشونت‌آمیز یا حاوی صحنه‌های جنسی پیامدهای بد و ناخوشایندی برای کودکان خواهد داشت؛ افزایش رفتارهای پرخاشگرانه، بی‌اعتنایی نسبت به درد و رنج دیگران و ناتوانی در تمایز قائل‌شدن میان زندگی واقعی و ... از پیامدهای دیگر آن می‌باشند.

در این میان نقش والدین از استفاده نامحدود دانش‌آموزان از تلفن همراه و فضای مجازی غیرقابل انکار می‌باشد و با وقت نگذاشتن در اختیار فرزندانشان و بی‌توجهی نسبت به فعالیت آنان در اوقات فراغت مقصر آسیب‌های وارده بر فرزندان خود می‌باشند.  

در پایان والدین بایستی فعالیت‌های کودکان و نوجوانان خود را در فضای مجازی کنترل کرده و مدت زمان استفاده‌ی آن‌ها از رایانه‌ و گوشی هوشمند را مدیریت کنند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید