19:57|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1400 - 11:54
کد خبر: 16300
یادداشت:

خیابان‌ها و کوچه‌های ارومیه محل جولان سگ‌های ولگرد/ بی‌توجهی مسئولان نسبت به جمع‌آوری آن‌ها

وجود سگ‌های ولگرد در همه جای شهر رفته رفته به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است و بسیاری از شهروندان خواهان جمع آوری این حیوانات هستند.
خیابان‌ها و کوچه‌های ارومیه محل جولان سگ‌های ولگرد/ بی‌توجهی مسئولان نسبت به جمع‌آوری آن‌ها

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سگ‌های ولگرد اکنون جزئی از نمای حاشیه‌ای کلانشهر ارومیه شده‌اند، گویی شهرداری‌ هم دیگر رمقی برای عقیم سازی و جمع‌آوری آ‌ن‌ها ندارد.

این سگ‌ها، برای یافتن غذا و سیرکردن شکم، مدام درحال پرسه زدن و سرک کشیدن به زباله‌های رها شده در مقابل منازل مسکونی هستند که این موضوع حس ترحم افراد را بر می‌انگیزد و در این میان اگر حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، مدیریت شده نباشد در این صورت جمعیت آن‌ها در مدت کوتاه چند برابر شده و سلامت، امنیت و آرامش جامعه و مردم را برهم خواهد زد.

سگ‌ها موجوداتی وفادار و باهوش هستند که از قدیم در کنار انسان زندگی می‌کردند و در دامداری و نگهداری گله به انسان کمک می‌کردند اما جای آن‌ها در شهر و حاشیه شهر نیست، زندگی شهری الزامات خود را دارد و تردد سگ‌های ولگرد که اغلب گرسنه هستند، می‌تواند آرامش و بهداشت روان مردم را به هم بزند و البته عامل بیماری باشد.

در برخی اوقات سگ‌های ولگرد به صورت گله‌ای در شهر زندگی می‌کنند که افراد با مشاهده و ترس از هجوم آن‌ها به خود می‌لرزند، پس لازم است بی آنکه آسیبی به این حیوانات زبان بسته، وارد آید از سطح شهر جمع آوری شده و در مکانی امن و ایمن نگهداری شوند.

سگ‌های ولگرد حتما باید جمع‌آوری شوند اما جمع‌آوری و عقیم‌سازی آنها نباید با زجر و آ‌زار همراه باشد. هر نوع حیوان آزاری و زجر دادن حیوانات و کشتن آن‌ها همراه با اذیت و درد در دین اسلام هم تایید نشده است و همیشه توصیه شده که با حیوانات باید رفتار مناسب خودشان انجام شود و هیچ‌کس حق ندارد نسبت به حیوانات اذیت و آزاری داشته باشد.

حیوانات، بخشی از جامعه و زیست محیطی را تشکیل می‌دهند و در برقراری توازن در نظام طبیعت، نقش موثر و غیرقابل انکاری دارند. حیوانات مانند انسان‌ها از حقوق خاص خویش مانند حق حیات، حق درمان، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسل‌کشی، حق استفاده از حیات وحش و ... برخوردارند و هرگونه تعدی نسبت به حقوق آن‌ها، به منزله نقض حقوق آنان محسوب می‌شود.

طبق ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی درباره مجازات حیوان آزاری است. بر این اساس، «هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

در پایان انتظار می‌رود مسئولین مربوطه در جهت حفظ آسایش مردم و فراهم آوردن امنیت کافی برای سگ‌های سطح شهری برنامه‌هایی اتخاذ و اقداماتی به عمل آورند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید