00:23|چهارشنبه, فروردین 29 ,1403
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1400 - 10:19
کد خبر: 16281
یادداشت:

وعده مسئولان عملی نشد / تکرار غم انگیز صف‌های مرغ در ارومیه

در این روزهای کرونایی، تدبیرهای عجیب و غریب مسئولان مربوطه در آذربایجان غربی، مردم را دوباره به سمت تجمع و صف‌های طولانی مرغ سوق داده است.
وعده مسئولان عملی نشد / تکرار غم انگیز صف‌های مرغ در ارومیه

سرویس اقتصادی باریش نیوز، مرغ هم از سر سفره های مردم پرید، به برکت مدیریت ناکارآمد مسئولان تنظیم بازار در آذربایجان غربی که بازار و معیشت مردم را رها کرده و با با وعده های پوچ و تو خالی، روز به روز وضعیت بازار استان را به سمت ناکجاآباد می برد و انگار نمی توانند چاره ای برای این اوضاع آشفته اقتصادی بیابند!

گزارش های میدانی نتایج غم‌انگیزی را از واکنش مردم به گرانی‌ها نشان داده است؛ نظر سنجی ها بیانگر آن است که مصرف گوشت و مرغ در بین مردم بخصوص اقشار ضعیف به شدت کاهش پیدا کرده و بسیاری از خانوار ضعیف جامعه با مراجعه به مرغ فروشی ها تقاضای خرید احشای مرغ به جای خود مرغ را دارند.

مردم آذربایجان غربی پس از دو هفته آرامش در بازار مرغ متاسفانه دوباره با افزایش قیمت و کمبود این محصول مواجه شدند و برای بدست آوردن مرغ باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند و یا برای گرفتن یک مرغ دو کیلویی تمامی مغازه های کوچک و بزرگ شهر را جست و جو کنند تا بلکه مرغی را آن هم با قیمتی چند برابر بالاتر از نرخ دولتی بر سر سفره خانواده خود بیاورند.

 این شهروندان حتی با توجه به داشتن خاطرات تلخ از صف های چند ماه گذشته و اوج گیری دوباره کرونا بی خیال این ویروس شده اند؛ و در تجمع های چند ساعته بدون فاصله گذاری اجتماعی و در کنار هم برای بدست آوردن این محصول در صف‌های طولانی می ایستند و ماندن در خانه و فاصله گذاری اجتماعی را در این اوضاع اقتصادی فراموش کرده اند. اما مسئولین به جای اینکه از تجمع شهروندان جلوگیری کنند بیشتر آنها را با اجرای تصمیم های بی تدبیرانه و غلط خود به تجمع و ازدحام تشویق می کنند.

حال در این میان سوال بسیاری از مردم از مسئولان مربوطه این است که قدرت ثبات شما در تنظیم بازار مرغ فقط دو هفته بود؟ با وجود پیامدهایی که از تشکیل صف های مرغ در چند ماه گذشته به وجود آمد، چرا دوباره اجازه تکرار چنین خاطرات تلخ و جبران ناپذیری را می دهید؟ مسئولینی که بعد از گذشت چندین ماه، هنوز قادر به تنظیم بازار مرغ نیستند چگونه می توانند در امورات مهم تر حامی و پشتیبان مردم خود باشند؟!

با ادامه روند موجود قیمتی در بازار کالاهای اساسی کم کم شاهد رنگ باختن بسیاری از کالاهایی که پیش از این در سبد خانوارهای ضعیف و متوسط جامعه نیز بود باید باشیم؛ چراکه با این مانور قیمتی در بازار و مسابقه ای که بین دولت و بازاری‌ها برای گرانی کالاهای اساسی بوجود آمده بعید است که دیگر قدرت خریدی برای خانوار باقی بماند.

گرانی و تورم حکایت تکراری چند سال اخیر مردم شده که به دلایل مختلف از جمله عدم کنترل و نظارت مناسب، افسار گسیخته می تازد و سفره‌های خالی بر جا می گذارد که این روزها موجب پریدن مرغ از سفره‌های مردم شده است.

سخن آخر اینکه، گوشت مرغ را می‌توان یکی از  پر مصرف‌ترین مواد غذایی سفره خانوارهای ایرانی دانست که این روزها تبدیل به یک غذای لاکچری  شده، هر چند مردم منتظر اقدام موثری از سویمسئولان دولتی برای توقف و کاهش روند صعودی قیمت ها در بازار هستند، اما متاسفانه  تا کنون اقدامی اساسی صورت نگرفته است.

شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید