14:50|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1400 - 12:29
کد خبر: 16236
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علائم، عوارض و درمان آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که باعث شیوع تاول‌های پوستی خارش دار می شود.
علائم، عوارض و درمان آبله مرغان

دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: آبله مرغان یکی از بیماری‌های خفیف ‌وبسیار واگیردار است که این بیماری در کودکان شایع‌تر می‌باشد، نشانه‌های زیر در کودکان خفیف بوده اما در بزرگسالان شدید هستند.  

وی به علائم آبله مرغان اشاره کرد و گفت: خارش سطحی پس از یک روز، سردرد، حالت تهوع، احساس خستگی مفرط، تب، درد شکمی، احساس ناخوشی همگانی که ۱-۲روز به طول می‌کشد، بثورات پوستی که کم و بیش در هر جای بدن می‌تواند پدید آید؛ مانند پوست سر آلت تناسلی داخل دهان بینی گلو یا مهبل.

وی افزود: تاول‌ها ممکن است در نواحی بسیار گسترده‌ای از پوست باشند اما در دست و پا کم‌تر  ظاهر می‌شوند. تاول‌ها در عرض ۲۴ساعت می‌ترکند ودر محل آن‌ها دلمه پایه‌ریزی می‌شود هر ۳-۴روز مجموعه‌های از تاول‌های جدید به وجود می‌آیند. 

زارع ادامه داد: بثورات ابتدا روی تنه سپس سر و صورت و با شیوع کم‌تری روی دست و پا ظاهر می‌شوند، از خصوصیات بثورات آبله مرغان ظهور سریع آن‌ها و نیز وجود هم زمان پاپول، وزیکول و پوستول در یک زمان می‌باشد. 

وی عنوان کرد: شیوع این بیماری غالبا در سنین ۵ تا۱۰سالگی قابل مشاهده می‌باشد. 

متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در پایان تصریح کرد: این ویروس از راه قطره‌های ریز در هوا یا تماس با ضایعات پوستی از فرد بیمار انتقال می‌یابد. بیماری فوق العاده مسری است و انتقال آن بیش‌تر از راه قطرات تنفسی و هوا صورت می‌گیرد در زمستان و بهار بیشتر دیده می‌شود تا وقتی که تمام وزیکول‌ها تبدیل به دلمه نشوند، کودک نباید به مدرسه برود دوره نهفتگی بیماری ۷-۲۱روز است. اگر مادر یک نوزاد قبل و حین بارداری آبله مرغان گرفته باشد کودک وی تا چندین ماه در برابر آبله مرغان ایمنی دارد این ایمنی در طی ۴-۱۲ماه کاهش می‌یابد.

آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید