22:12|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1400 - 09:52
کد خبر: 16221
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علائم کم‌خونی در بارداری، عوارض و راه‌های درمان آن

کم‌خونی یکی از مشکلات شایع خانم‌ها در دوران بارداری است که انواع مختلفی دارد و علائم آن‌ها متفاوت است که با دانستن آن‌ها کم خونی بارداری را می‌توانید درمان کنید.
علائم کم‌خونی در بارداری، عوارض و راه‌های درمان آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز در مورد کم خونی در دوران بارداری، اظهار کرد: بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری به کم‌خونی مبتلا می‌شوند. در این زمان مقدار گلبول‌های قرمز خون کاهش می‌یابد و توانایی انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن کم می‌شود. کمی کم‌خونی در دوران بارداری طبیعی است، اما ممکن است به‌خاطر کاهش میزان آهن یا ویتامین‌ها یا عوامل دیگر به کم خونی شدید مبتلا شوید. اگر کم خونی در بارداری شدید باشد و درمان نشود می‌تواند با عوارض جدی مثل زایمان زودرس ‌همراه باشد. با مطالعه ادامه این مطلب،‌ در مورد علل ایجاد کم خونی در بارداری، علائم و روش‌های درمان این بیماری اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید.

وی افزود: در دوران بارداری بدن خون بیشتری تولید می‌کند تا نیاز بدن‌تان را فراهم کند. اگر به میزان کافی آهن و سایر مواد مغذی را دریافت نکنید این احتمال وجود دارد که بدن شما نتواند مقدار گلبول قرمز لازم برای این افزایش حجم خون را تولید کند و کم‌خون شوید. کم‌خونی احساس خستگی و ضعف را در شما ایجاد می‌کند. اما اگر کم خونی در بارداری شدید باشد می تواند عوارض شدیدی را به دنبال داشته باشد. کم‌خونی در دوران بارادری انواع مختلفی دارد که در ادامه ابتدا به شرح هرکدام از آن‌ها پرداخته‌ایم.

حبیب زاده در ادامه گفت: در بارداری  احتمال ایجاد کم‌خونی‌های زیر وجود دارد:
*کم‌خونی فقر آهن: این نوع از کم‌خونی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن آهن کافی برای ساخت مقدار هموگلوبین لازم را ندارد. هموگلوبین نوعی پروتئین در سلول‌های قرمز است که اکسیژن را از شش‌ها به سمت بافت‌های بدن حمل می‌کند. در کم خونی فقر آهن، خون نمی‌تواند اکسیژن کافی را به سمت بافت‌ها انتقال دهد. کمبود یا فقر آهن یکی از عوامل شایع کم‌خونی در بارداری است.
*کم‌خونی فقر فولات: فولات نوعی ویتامین است که به‌طور طبیعی در غذاهایی مانند سبزیجات با برگ‌های سبز یافت می‌شود. بدن برای ساخت سلول‌های جدید مثل سلول‌های قرمز خونی سالم به فولات نیاز دارد. خانم‌ها در دوران بارداری به میزان فولات بیشتری نیاز دارند. اما گاهی‌اوقات میزان فولات مورد نیاز را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند. در نتیجه بدن نمی‌تواند سلول قرمز کافی برای اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن تولید کند. به‌همین‌دلیل مکمل‌های فولات به نام فولیک اسید در بازار موجود است. کمبود فولات با انواع نقایص تولد مانند ناهنجاری لوله عصبی (اسپاینابیفیدا) و کاهش وزن هنگاه تولد ارتباط مستقیمی دارد.
*کمبود ویتامین ب12 (B12): بدن برای تولید سلول‌های قرمز خونی سالم به ویتامین B12 نیاز دارد. زمانی‌که خانم‌ها در دوران بارداری ویتامین B12 کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نکنند بدن‌شان نمی‌تواند سلول‌های قرمز خونی لازم برای اکسیژن‌رسانی را بسازد. خانم‌هایی که گوشت، مرغ، محصولات لبنی و تخم مرغ نمی‌خورند بیشتر از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند. این کمبود می‌تواند سبب نقایص تولد مانند ناهنجاری لوله عصبیِ جنین شود و زایمان زودرس را به‌همراه داشته باشد. از دست دادن خون در زمان زایمان و بعد از آن هم می‌تواند سبب کم خونی شود.

وی گفت: تمام خانم‌های باردار در معرض خطر ابتلا به کم خونی در بارداری هستند و نسبت به زمان‌های عادی به میزان آهن و فولیک اسید بیشتری نیاز دارند. اما در شرایط زیر خطر کم‌خونی بیشتر می‌شود:
*حاملگی چند قلویی
*بارداری‌های پشت هم در فاصله زمانی کوتاه
*استفراغ زیاد به دلیل کسالت صبحگاهی
*بارداری در سنین کم یا نوجوانی
*نخوردن غذاهای غنی از آهن
*کم‌خونی قبل از بارداری

حبیب زاده به رایج‌ترین علائم کم‌خونی بارداری اشاره کرد و گفت:
*رنگ پریدگی پوست، لب‌ها و ناخن‌ها
*احساس خستگی و ضعف
*سرگیجه
*تنفس کوتاه
*افزایش ضربان قلب
*مشکل تمرکز
درمراحل اولیه کم‌خونی ممکن است علائم قابل مشاهده‌ای نداشته باشید. حتی ممکن است بسیاری از علائم را بدون ابتلا به کم‌خونی، در دوران باردرای تجربه کنید. به‌همین دلیل بهتر است برای بررسی کم‌خونی قبل از بارداری آزمایش خون انجام دهید.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: کم‌خونی فقر آهن شدید یا درمان‌نشده در دوران بارداری می‌تواند احتمال خطرات زیر را افزایش دهد:
*زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم هنگام تولد
*انتقال خون به جنین (اگر در زمان زایمان خون زیادی از دست بدهید)
*افسردگی بعد از زایمان
*کم‌خونی نوزاد
*تأخیر در رشد کودک
کمبود فولات درمان‌نشده می‌تواند خطرات زیر را همراه داشته باشد:

*زایمان زودرس یا تولد نوزادی با وزن کم
*تولد نوزادی با نقایص جدی در نخاع و مغز (نقص لوله عصبی)
کمبود ویتامین B12 درمان‌نشده هم می‌تواند خطر تولد نوزاد با نقایص لوله عصبی را افزایش دهد.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید