08:59|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1400 - 09:39
کد خبر: 16204
یادداشت:

سیل؛ بستر شهرچای ارومیه را تهدید می‌کند

عدم لایروبی شهرچای ارومیه به معضلی جدی و چندین ساله تبدیل شده و باعث به‌وجود آمدن گیاهان هرز، لجن‌زار و باتلاق‌هایی در برخی از نقاط رودخانه شده و چهره فضای‌سبز حاشیه رودخانه را دگرگون کرده است.
سیل؛ بستر شهرچای ارومیه را تهدید می‌کند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، لایروبی رودخانه‌ها یکی از مجموعه اقدامات مورد نیاز برای حفاظت، ساماندهی رودخانه‌ها و کنترل سیلاب است که صرفا برای رفع مانع‌های ایجاد شده در مسیر تخلیه رودخانه‌ها به پایانه خود که می‌تواند دریا یا تالاب باشد، کاربرد دارد.

از طرفی هم برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه‌ها توسط سودجویان یکی از عوامل تخریب رودخانه‌ها و توسعه پدیده فرسایش و کف‌کنی در بالادست و پایین‌دست محل برداشت در مواقع سیلابی شدن رودخانه‌ها است.

از گذشته سکونتگاه‌ها در کنار منابع آب تشکیل شده‌اند و بسیاری از رودخانه‌ها از داخل شهرها عبور می‌کند و هر سال به دلیل رسوب‌گذاری کف رودخانه پر می‌شود و از این رو برای جلوگیری از وقوع سیل لازم است که هر ساله لایروبی شود. اما متاسفانه اکنون این مسئله رعایت نمی‌شود.

شهرچای، رودخانه‌ای که پس از گذر از وسط شهر ارومیه که هم‌اکنون به صورت دوطرفه فضای سبز می‌باشد و سیراب نمودن کشتزارها و باغات شهرستان در نهایت وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

متاسفانه چندین سال است رودخانه شهرچای که اهمیت بسیاری برای کشاورزان و شهر دارد، زیر بار وعده‌های بی‌تحقق مسئولین به سر می‌برد و تبدیل به جنگلی برای چرای گوسفندان شده است.

گذر از کنار شهرچای می‌تواند ذهن هر ببیننده‌ای را مخدوش کند و وجهه کلانشهر ارومیه را با خاک یکسان کند.

در پی اعتراضات مردمی و یادداشت‌هایی که در این باره نوشته شده متاسفانه مسئولین مربوطه همچنان بی‌خیالی و بی‌توجهی را پیشه خود قرار داده‌اند و اهمیتی به اعتراضاتی که چندین سال است گفته می‌شود، نمی‌دهد.

با توجه به بارش‌ها و هشدارهای هواشناسی و وضعیت تاسف‌بار شهرچای ارومیه نیاز است مردم از اتراق و بودن در کنار رودخانه‌ها و شهرچای اجتناب کنند.

در پایان امید است مسئولین و ارگان‌های مربوطه همت گماشته و در راستای اقدامات لایروبی این رودخانه قدمی بردارند و برنامه‌هایی که درخور کلانشهر ارومیه می‌باشد را اتخاذ کنند.   
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید