22:16|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 09 اردیبهشت 1400 - 10:37
کد خبر: 16192
یادداشت:

لزوم ایجاد طرح فرهنگ‌سازی جمع‌آوری زباله در ارومیه

مديريت زباله در ارومیه، وضعيت مطلوبی ندارد و بدون رعايت اصول علمی و استانداردها در حال اجرا می‌باشد و اين امر سبب ايجاد چهره زشت در طبيعت و پراکندگي زباله‌ها شده و‌ همچنين موجب ايجاد مشکلات زيست‌محيطي و تهديدکننده سلامت عموم شده است.
لزوم ایجاد طرح فرهنگ‌سازی جمع‌آوری زباله در ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه با توسعه زندگی شهری و افزایش تولید زباله و نخاله‌های شهری و ساختمانی، جمع آوری این ضایعات بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

مدیریت مواد زائد جامد در ارومیه به دلیل بافت فرهنگی، جمعیت، اقتصاد، مصرف بی رویه مواد، عدم آگاهی و عدم توجه مردم، عدم احساس مسئولیت، عدم اجرای مقررات ، قوانین و کمبود امکانات در عرصه خدمات شهری با مشکلاتی روبرو می باشد.

يکی از مهم‌ترين اقداماتی که در فضای فيزيکی يک شهر براي حفظ سلامت آن مورد توجه ويژه قرار می‌گيرد، مديريت پسماندها و زباله‌های شهری و روستايی است که بی‌توجهی، کم‌کاری و سهل‌انگاری در اين مورد می‌تواند سلامت افراد جامعه را به شدت تحت تاثير قرار دهد.

شماری از شهروندان ارومیه‌ای با اعتراض به وضعيت محل دفن زباله شهری اظهار می‌کنند که تخليه زباله‌های شهر در حريم جاده ها و در سطح شهری، سلامت آن‌ها را تهديد می‌کند که بايد اين وضعيت هر چه سريع‌تر ساماندهی شود.

هم اکنون طبيعت شهر ارومیه يکی از زيباترين مناطق طبيعي در آذربایجان‌غربی است که متاسفانه ورودی‌هاي شهر به يک زباله‌دان بزرگ تبديل شده است و طبيعت اين شهر را نابود می‌کند و همچنين تهديد جدی براي سلامت شهروندان منطقه شده است لذا مسئولين برای حل اين مشکل بايد چاره‌ای بجويند.

جریمه‌ها، مجازات و سایر ضمانت‌های اجرایی در راستای قوانین و آئین‌نامه‌های مدیریت پسماندها در مورد متخلفین بایستی اجرا شود لذا در برخی مواقع جهت پیشبرد اهداف طرح، برنامه‌ریزی مشارکت اجباری نیز لازم می‌باشد.

با توجه به اينکه زباله‌های شهری تهديدی بزرگ برای طبيعت ارومیه مي‌باشند، از مسئولين ذیربط خواستاریم که سلامت جامعه و شهروندان در اولويت کاری آن‌ها باشد و برای دفن بهداشتي زباله‌های شهری هر چه زودتر دست به کار شوند و اين موضوع را جدی بگيرند.

در پایان انتظار می‌رود ارگان‌های مربوطه طرحی را در جهت فرهنگ‌سازی جمع آوری زباله در سطح شهری که درخور کلانشهر ارومیه باشد را اتخاذ و عملی کنند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علیرضا
1400/02/10 - 11:34

از نویسنده مطلب تشکر می کنم امیدوارم مسئولین ذیربط نیز به اهمیت موضوع پی برده باشند