05:04|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 07 اردیبهشت 1400 - 12:32
کد خبر: 16181
یادداشت:

کودکان کار معضلی پنهان در جامعه

کودکان کار، کودکانی هستند که به دلیل وجود شرایط و اوضاع و احوال خانوادگی، اجتماعی، مشکلات عدیده‌ی اقتصادی، ساعاتی از عمر خود را در  شبانه روز به کار کردن در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، ساختمان ها، خیابان‌ها و منازل مردم جهت کارگری می‌گذرانند که بسیاری از  آنها کمک خرج خانواده و برخی دیگر خود به تنهایی عهده دار مخارج خانواده هستند.
کودکان کار معضلی پنهان در جامعه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، گرچه این روزها کرونا در همه مکان ها شیوع پیدا کرده و با جهش یافتگی این ویروس لحظه به لحظه شرایط پیچیده‌تر می‌شود اما قصه کودکان کار روایتی دیگر دارد، این طیف از جامعه با چالش‌های اقتصادی و کرونا روزگارشان ابعاد دشوارتری به خود گرفته و شانه‌های کوچک آنها دیگر توان تحمل فشارهای سنگین ناشی از این بیماریرا ندارد.

اغلب این کودکان از راه های دشوار درآمد کسب می کنند، کما اینکه در هوای گرم یا سرد، گونی بر دوش داشته و زباله که طلای کثیف اتلاق می‌شود، جمع آوری می‌کنند، اما تنها سهم ناچیزی به آنها تعلق می‌گیرد و شاید هم سهمی به نام بیماری و... !

خیابان های شهر  همواره گویای فقر و شکاف اجتماعی می باشد و کودکانی که هر روز تعداد آنها بیشتر می شود. این کودکان که رنج بسیاری دارند در میان خیابانهای شهر تمام قد ایستاده اند و  غم و نا امیدی را به وضوح می توان در چهره های معصوم آنه مشاهده کرد. 

این روزها با توجه به تورم و بحران اقتصادی حاکم بر جامعه بیش از گذشته در خیابان ها شاهد حضور افرادی هستیم که می خواهند به هر قیمتی لقمه نانی داشته باشند و در این میان کودکان کار افزایش یافته اند، کودکانی که کار و بودن در خیابان مخاطرات زیادی برای آنها ایجاد می کند.

عمق فاجعه را در جامعه فقرزده ای که نه فرصت های برابر شغلی می توان در آن دید و نه کوچکترین امیدی برای آینده را می توان  در عبارت هایی مانند اعتیاد خانواده، بدسرپرستی، نبود نهادهای حمایتی واقعی، شکاف عمیق اجتماعی، توزیع نابرابر امکانات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، حاشیه نشینی، فقر و نبود قوانین حمایتی و بسیاری از معضلات دیگر خلاصه نمود.


کارکودکان نه تنها بنیان طبیعی و حقوقی انسانی را پایمال می کند بلکه تهدیدی جدی برای آینده اجتماعی و رشد و پیشرفت اقتصادی است. براین اساس کارشناسان بعنوان یک معضل اجتماعی به آن می نگرند.

نکته آخر اینکه، با توجه به اینکه کودکان کار مسئولیت تامین هزینه‌های خانواده را بر عهده دارند لازم و ضروری است که مسئولان مربوطه در قالب طرح‌های سازمان‌های مردم نهاد اعتباراتی برای ارتقای وضعیت کودکان آسیب دیده و یا در معرض آسیب اختصاص دهند تا شاید از این طریق تا حدی بتوان از آسیب های اجتماعی که این کودکان را تهدید می کند کم کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید