18:02|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 07 اردیبهشت 1400 - 10:23
کد خبر: 16175
یادداشت:

نخاله‌های ساختمانی سیمای شهر ارومیه را مخدوش می‌کند

این روزها با آغاز ساخت و سازها در کلانشهر ارومیه، با ریختن نخاله‌های ساختمانی حلقه شهر در محاصره و هر روز تنگ تر می‌شود و نیازمند چاره اندیشی مدیریت شهری و البته فرهنگ‌سازی در بین مردم است.
نخاله‌های ساختمانی سیمای شهر ارومیه را مخدوش می‌کند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه یکی از معضلاتی که هم چهره و سیمای شهر ارومیه زشت کرده و هم به لحاظ زیست محیطی مشکلاتی را پیش آورده، وجود نخاله‌های ساختمانی است که به گونه‌ای شهر را در محاصره خود قرار داده است.

و از آنجایی‌ که مکان مناسبی برای جمع‌آوری و دفن نخاله‌های ساختمانی وجود ندارد، مردم خلوت بودن هر منطقه‌ای از حاشیه شهر و حتی در محدوده شهر را فرصت می‌دانند و نخاله‌ها را در آنجا تخلیه می‌کنند.

افزايش روز افزون مواد و زباله‌هاي ساختمانی به ويژه نخاله‌هاي حاصل از ساخت و ساز و تخريب بافت فرسوده در ارومیه مشكلات زيادي را به وجود آورده است كه مهم‌ترين آن‌ها مشكلات آلودگی‌هاي زيست محیطي كه در اثر دفع نكردن يا دفع غیر اصولی اين مصالح به وجود آمده است.

مدیریت و جمع‌آوری این گونه پسماندها و عدم وجود محل مناسب برای دفع آن‌ها از جمله مشکلات بسیاری از روستاهای ارومیه و محدوده شهری است.

بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند (مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها ‌و حریم آن‌ها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و‌دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها می‌باشد).

تخليه خاک و نخاله در معابر و گذرگاه هاي شهر باعث به وجود آمدن مناظري زشت و نا زيبا در محيط شهري مي شود، به طوري که چشم هر بيننده اي را مي آزارد. از طرفي تخليه خاک و نخاله در حاشيه راه‌ها و جاده‌ها ضمن آلودگي محيط زيست و به دنبال آن باعث به وجود آمدن خسارات جانبي و مالي به شهروندان خواهد شد.

عدم برخورد با متخلفان، پديده زشت و غير قانوني تخليه نخاله‌هاي ساختماني و زباله‌ها در برخي جاده‌هاي اطراف ارومیه همچنان ادامه دارد و اين معضل چهره نامناسبي را به اين جاده‌ها تحميل کرده است. اين وضعيت علاوه بر ايجاد مشکلات بهداشتي و زيست محيطي ، چهره زشتي به حريم اين جاده داده است.

در پایان می‌توان گفت نریختن نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر و حاشیه آن نیاز به فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم دارد که این امر در حال انجام است و مسئولین برای رفع این معضل بایستی تدابیری را اندیشیده و عملی کنند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علیرضا
1400/02/08 - 17:22

اگر مسئولین ذیربط محترم قدم رنچ فرموده و ار دفتر کار خود بیرون بیایند و ورودیهای شهر را ببیند آن موقع شاید به خاطر بیاورند که وظیفه ای دارند