12:39|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اردیبهشت 1400 - 11:08
کد خبر: 16160
با افزایش فاصله دستمزد و هزینه سبد معیشت؛

کارگران ناتوان در تامین اساسی ترین نیازهای زندگی

تورم افسارگسیخته، دستمزدهای پایین و چندین برابر زیر خط فقر و هزینه‌های سنگین و تورم بالا، زندگی هزاران کارگر را در سراشیبی سقوط قرار داده است. این روزها خانواده‌ها دیگر از پس هزینه‌های سرسام‌آور زندگی برنمی‌آیند.
کارگران ناتوان در تامین اساسی ترین نیازهای زندگی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، کارگران؛ همان هایی که چرخیدن چرخ اقتصادی کشور، می  تواند آن ها را توانمند نماید، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری ناامید و اندوهگین‌ هستند. آن هایی که به کار مشغول هستند از رکود و ترس بیکاری می‌نالند و آن هایی که بیکار شده اند؛ حالا دنبال شغلی می گردند که دست نیافتنی است.

جامعه کارگری ایران با تورم ۴۰درصدی و بازار کار سست و ضعیف ، بی‌بضاعت‌تر از همیشه شده است. تهدید کرونا‌، فرصتی برای کارفرمایان فراهم کرد تا ارزان سازی نیروی کار، تعویق دستمزد و قراردادهای شفاهی را نهادینه‌ کنند.

متاسفانه در این میان کارگران ساختمانی، روزمزدها، دستفروش‌ها، کارگران واحدهای صنفی و خدماتی، شاغلان غیر بیمه... همگی در بحران کرونا بدون هیچ درآمد و پشتوانه‌ای، به حال خود رها شدند. آنها حتی قادر به تامین اساسی ترین نیازهای یک زندگی نیستند.

بسیاری از کارگران بر این باورند که  افزایش کم سالانه حقوق کارمندان و کارگران شکاف میان درآمدها و هزینه‌های زندگی را افزایش داده است، چرا که هر وقت قرار است حقوق‌ها اضافه شود، مدت‌ها آن را در رسانه‌های جمعی اعلام می‌کنند و  این موضوع باعث شده قبل از افزایش حقوق‌ها، قیمت همه‌چیز بالا برود. افزایش حقوق ۲۰ درصد می‌شود و گرانی و تورم ۴۰ درصد بالا می‌رود و در واقع اینجاست که این افزایش حقوق هیچ معنایی ندارد.


از سوی دیگر با شیوع کرونا بیکاری کارگران گسترش پیدا کرده است، تعطیلی‌های اجباری برخی کسب و کارها نیز سبب بیکاری بیشتر کارگران شده است. در مقابل اما دولت هیچ حمایتی از افراد بیکارشده انجام نمی‌دهد.

تا زمانی که ساختار اقتصادی کشور اصلاح نیابد، همواره دود افزایش نرخ ارز ، بی ثباتی قیمت ها و در نهایت افزایش تورم ،در چشم کارگران وحقوق بگیران خواهد رفت و این قشر که بیشترین جمعیت کشور را تشکیل می دهند و چرخه تولید و اقتصاد کشور در دستان این افراد می باشد بیشترین آسیب را از این بی ثباتی ها خواهند برد.

و سخن آخر اینکه،زندگی بدون درآمد و زیر خط فقر، با تورمی که افسارگسیخته درحال افزایش است، بی رحمانه زندگی کارگران را نشانه گرفته است. قشری که جامعه را به سوی پویایی و تولید هدایت می کند، این روزها درگیر ابتدایی ترین نیازهایی هستند که متاسفانه از دید سیاستگذاران و مدیران دورمانده که این امر خود می تواند عواقب جبران ناپذیر را برای جامعه به همراه آورد.


شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید