17:55|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اردیبهشت 1400 - 10:36
کد خبر: 16159
یادداشت:

قصه ناتمام بی‌تدبیری مسئولین نسبت به احیای دریاچه ارومیه!

کاهش بی سابقه آب دریاچه ارومیه در چند سال اخیر ناشی از عوامل مختلفی است که مهم‌ترین آن متوقف کردن رهاسازی آب سدها به دریاچه می‌باشد که در پی آن آذربایجان‌غربی با تهدید جدی خشکی دریاچه مواجه است.
قصه ناتمام بی‌تدبیری مسئولین نسبت به احیای دریاچه ارومیه!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شور در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا است که طی سال‌های اخیر نظرهای زیادی را به خود جلب کرده است.

یکی از موضوعاتی که این سال‌ها در بین مردم پراکنده شده، راجع به خشکی دریاچه ارومیه و عوامل تاثیرگذار بر تشدید این موضوع می‌باشد.

متاسفانه این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرده و امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد. دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه ذکر شده‌است از جمله سد‌سازی بی‌رویه، احداث بزرگراه بر روی دریاچه و استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه و همچنین بارش کم برف و باران در سال‌های اخیر می‌باشد.

توسعه بی رویه بخش کشاورزی در اطراف دریاچه با بهره‌برداری از آب‌های این حوضه و در نهایت، متوقف کردن رهاسازی آب سدها در کنار عوامل دیگر از دلایل خشکی دریاچه محسوب می‌شود.

طی این سال‌ها طرح‌های زیادی برای آب‌رسانی به دریاچه از سوی مسئولین ذی‌ربط مطرح شده است ولی تاکنون تنها موارد نادری از آن‌ها به نتیجه رسیده که بهره‌برداری از آن‌ها نیز به صورت مقطعی بوده است.

با ادامه روند بی‌توجهی و ساده‌انگاری مسئولان نسبت به کاهش تراز دریاچه و آغاز فصل گرما، بحران خشکی کامل دریاچه بیش از پیش به چشم می‌خورد.

درياچه اروميه به عنوان شورترين درياچه خاورمیانه با دارا بودن نمک، به عنوان یک ماده معدنی از نظر اقتصادی برای آذربایجان‌غربی بسیار دارای اهمیت است که در سايه بي‌اهمیت شمردن اين ظرفيت، بهره برداري اقتصادي قابل توجهی از آن به عمل نمی‌آید.

از طرفی هم به دلیل وجود کمیاب‌ترین گونه از سخت پوستان، آرتمیا در آب دریاچه ارومیه و ترکیبات و مواد معدنی که از پوسته این موجود زنده به دست می‌آید، از نظر اشتغال‌زایی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به اهمیت بالای ارزش اقتصادی نمک و آرتمیا، برداشت اصولی و استفاده بهینه از این دو ماده خدادادی باعث اشتغال زایی در منطقه خواهد شد و این امر اهتمام هر چه بیشتر مسئولین ذی‌صلاح را می‌طلبد و برای اجرایی شد این امر بایدتوجه شایانی داشته و به باد فراموشی سپرده نشود.

در ادامه با توجه به عوامل فوق‌الذکر در روند خشکی دریاچه ارومیه، اگر این روند ادامه پیدا کند در سال‌های آتی شاهد خشک شدن کامل این زیست کره و نابودی کامل آن خواهیم بود که انتظار می‌رود برنامه های دقیقی در جهت احیای آن اتخاذ شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید