17:58|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 04 اردیبهشت 1400 - 10:10
کد خبر: 16151
یادداشت:

شهری که هر روز شلوغ‌تر می‌شود/ارومیه همچنان از بی‌تدبیری مسئولان رنج می‌برد

ترافیک در سطح شهر ارومیه معضلی چندین ساله است که گره آن هر روز کورتر می‌شود و به جای اقدامات عملی در راستای بازشدن این گره، با گذشت چند سال مردم همچنان از بی‌تدبیری‌ها رنج می‌برند.
شهری که هر روز شلوغ‌تر می‌شود/ارومیه همچنان از بی‌تدبیری مسئولان رنج می‌برد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی که به عنوان یک کلانشهر شناخته می‌شود و هر روز بر تراکم جمعیت در مناطق شهری و حاشیه‌ای آن افزوده می‌شود.

رشد جمعیت در شهر بدون شک مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای یک زندگی آرام و بدون دغدغه است، زیرساخت‌هایی که نبود آن‌ها باعث بروز مشکلات کثیر در آینده خواهد شد.

متاسفانه عدم توجه لازم در معماری شهری ارومیه باعث شده‌است تا ایجاد برخی زیرساخت‌ها با ضعف و مشکل اساسی روبرو شود.

ترافیک از مهم‌ترین معضلات گریبانگیر کلانشهرهاست که نه تنها موجب کلافگی شهروندان است بلکه عاملی برای تشدید سایر مشکلات نظیر آلودگی‌ هوا نیز هست، مشکل ترافیک در سال‌های اخیر با گسترش شهرها و شهرنشینی حادتر شده‌ است.

از معضلات اساسی در سطح شهری ارومیه نبود پارکینگ‌های عمومی است و پارکینگ‌های کوچک در شهر پاسخگوی نیاز مردم نیست و اگر خواستار ارتقا فرهنگ هستیم باید در ایجاد زیرساخت‌های لازم همت کنیم.

کمبود پارکینگ‌های عمومی در سطح شهری و خیابان‌هایی که متناسب با ظرفیت و رشد شهر ساخته نشده‌اند، از عوامل تشدید ترافیک می‌باشند.


یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات حوزه ترافیک بحث استفاده نکردن از حمل و نقل عمومی بوده و اغلب مردم با خودروی شخصی به مرکز شهر مراجعه می‌کنند و همین قضیه باعث افزایش ترافیک می‌‎شود.

نقش عابران پیاده نیز در ایجاد ترافیک غیرقابل انکار می‌باشد، عابرانی که به هنگام عبور از خیابان‌های اصلی از پل‌های هوایی استفاده نمی‌کنند و در مسیرهای پیاده رو برای تردد استفاده نمی‌کنند.

چندسالی است در خیابان امام طرح زوج و فرد ترافیکی اجرا می‌شود اما این طرح فقط طرحی موقتی است و نتوانسته در حل معضل ترافیکی این محدوده موثر باشد.

در آخر برای رفع معضلات ترافیکی شهر انتظار می‌رود مسئولین ذیربط اصلاحات اساسی انجام دهند که مهم‌ترین آنها کاهش وابستگی مردم به خودرو است و در کنار آن باید یک شبکه ترافیکی را در نظر گرفته و تنها به اعمال طرح ترافیکی برای یک منطقه اکتفا نکنند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید