18:08|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اردیبهشت 1400 - 12:33
کد خبر: 16149
یادداشت:

سقوط طبقه متوسط به زیر خط فقر؛ خطری جدی که جامعه را تهدید می کند

سقوط اقتصادی طبقه متوسط به زیر خط فقر موضوعی است که طی سال‌های گذشته به‌ویژه پس از شیوع کرونا در کشور و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها، تشدید شده است.
سقوط طبقه متوسط به زیر خط فقر؛ خطری جدی که جامعه را تهدید می کند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها با افزایش تورم افرادی که پیش از این نیازهای اولیه‌شان را به راحتی تأمین می‌کردند اکنون به سختی می‌توانند این کار را انجام دهند، تا جایی که تفریح و اوقات فراغت برایشان غیرممکن می‌شود، پس بدین معنا طبقه متوسط در حال نابود شدن است. اما باید حواسمان باشد که فقر در حال افزایش است.  کیک اقتصاد که کوچک می‌شود همه وضع‌شان بد می‌شود. حتی این وضع بد اقتصادی ثروتمندها را هم درگیر می‌کند. متأسفانه رشد فقر در کشور ما چشمگیر است و نگرانی و دغدغه مهم این است که طبقه متوسط خیلی کوچک می‌شود.

بر اساس نظر بسیاری از اقتصاد دانان اقتصاد دان، با ادامه روندهای فعلی یعنی «ورم بالا و رشد اقتصادی پایین، کوچک شدن طبقه متوسط ادامه پیدا خواهد کرد.

به واسطه بحران اقتصادی در یک سال گذشته، جامعه با چالش‌های بسیاری مواجه شده و این چالش‌ها متاسفانه ضربات سنگینی بر وضعیت معیشتی مردم وارد کرده است؛ به گونه‌ای که قشر وسیعی از مردم از تامین نیازهای اولیه زندگی خود ناتوان شده‌اند.

اما متاسفانه این روزها طبقه متوسط در کشور درحال سقوط به طبقه فقیر هستند و این یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای یک جامعه رقم بخورد. چرا که از هر جنبه به این فاجعه نگاه کنیم، تبعات جبران ناپذیری را دربرخواهد داشت. چراکه بیشترین بار اقتصادی کشور و بسیاری از حرکت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور بر دوش این قشر از جامعه می باشد و سقوط این افراد به طبقه فقیر یعنی خداحافظی با تمام مواردی که ذکر شد و این یعنی عمق فاجعه.

به نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی که چشم‌انداز روشنی برای رهایی از آن وجود ندارد و همچنین با توجه به بحران کرونا که بیکاری و رکود اقتصادی را تشدید کرده، سرنوشت قطعی بخش بزرگی از طبقه متوسط ایران سقوط به سمت فقر می باشد.

سخن آخر اینکه سقوط و نابودی طبقه متوسط ، باعث ایجاد جامعه دوقبی(دارا و ندار) می شود و این دوقطبی شدن موجب ایجاد رفتارهای آشفته، بی‌مبنا و چارچوب‌ناپذیر می‌شود. از دست رفتن طبقه متوسط به معنای خارج شدن آنان از سیاست و مناسبات اجتماعی است که این امر در نهایت منجر به نابودی جامعه مدنی نیز خواهد شد. لذا، با این نگاه می‌توان گفت، بازسازی و احیای طبقه متوسط  و جلوگیری از نابودی آن برای آینده کشور امری ضروری و حیاتی می باشد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید