22:31|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 01 اردیبهشت 1400 - 11:11
کد خبر: 16139
یادداشت:

تهدیدهای خرید آنلاین در دوران شیوع کرونا

در ایام شیوع کرونا مردم بیشتر به سوی خرید اینترنتی سوق می‌یابند، اما برخی مشکلات برای این خریداران اینترنتی وجود دارد که موجب نارضایتی مردم شده است و متاسفانه آمار کلاهبرداری اینترنتی در این روزها رو به افزایش می‌باشد و نیاز است افراد در این ایام خریدهای خود را با در نظر گرفتن همه جوانب انجام دهند.
تهدیدهای خرید آنلاین در دوران شیوع کرونا

سرویس اجتماعی باریش نیوز، خرید آنلاین و توسعه فروشگاه‌های اینترنتی با گسترش زیرساخت‌های کسب و کار فضای مجازی، یک گام در جهت افزایش رفاه عمومی و دسترسی به خرید آسان و راحت است که با شیوع ویروس کرونا این نوع خرید از سوی برخی از مردم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

امروزه با گسترش استفاده از رایانه و حضور بیشتر افراد در فضای آنلاین، کلاهبرداری اینترنتی، حجم جرایم و سو استفاده‌های اینترنتی نیز افزایش یافته است. یکی از دلایل عمده این مساله، عدم آگاهی افراد و اعتماد نابه‌جا به افراد غریبه است.

با آغاز سال جدید و حاکمیت وضعیت قرمز در ارومیه، با اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا و اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای و تعطیلی مشاغل در ارومیه بیشتر مردم به سوی خرید آنلاین روی آورده‌اند.

به دلیل مزایا و فواید بی‌شمار خرید آنلاین، این روزها افراد بیشتر و بیشتر ترجیح می‌دهند کالاها و لوازم مورد نیازشان را به جای رفتن به فروشگاه‌ها به صورت آنلاین خریداری کنند. اما ترویج خرید انلاین باعث شده عده‌ای سودجو و کلاهبردار از این شیوه سو استفاده کرده و دست به ایجاد فروشگاه‌های آنلاین جعلی بزنند.

برای کاهش کلاهبرداری‌ها بهتر است افراد پیش از هر گونه خرید اینترنتی از باید‌ها و نباید‌های خرید آنلاین اطلاع کافی داشته باشند تا به سادگی بتوانند یک سایت فروشگاهی معتبر و قابل اطمینان را از وب‌سایت‌های غیرقانونی و کلاهبردار تشخیص دهند.

اینترنت پر از فروشگاه‌های آنلاین جعلی و صفحاتی است که مردم را به خرید محصولاتشان ترغیب می‌کنند. در حقیقت، در این نوع وب‌سایت‌ها هیچ کالایی برای فروش وجود ندارد و قرار نیست کالایی به شما تحویل داده شود.

 این فروشگاه‌ها پیشنهادات جذاب و فریبنده‌ای را به کاربران ارائه می‌دهند و مردم را برای خرید محصولات جعلی تشویق می‌کنند. موارد بسیاری پیش آمده که خریداران پس از پرداخت اینترنتی هرگز آنچه را که سفارش داده بودند، تحویل نگرفتند.

این روزها آمار کلاهبرداری اینترنتی رو به افزایش است و مال، امنیت و آبروی افراد را تهدید می‌کند. مهم‌ترین راه پیشگیری از وقوع این جرایم، آموزش افراد و افزایش اطلاعات کاربران فضای مجازی است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود کاربران فریب بخورند، ظاهر موجه و شکیل این نوع وب‌سایت‌هاست، طوری که جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای را برای خریدار به جا نمی‌گذارد.

در پایان رئیس پلیس فتا آذربایجان غربی در خصوص خرید از فروشگاه‌های اینترنتی گفت: شهروندان باید در هنگام خرید‌های اینترنتی به نکات امنیتی توجه نموده و از سایت‌هایی خریداری نمایند که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد. همچنین به تبلیغات جذاب در فضای مجازی توجه ننمایید، زیرا ممکن است در جهت کلاهبرداری باشند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید