01:55|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1400 - 12:30
کد خبر: 16133
یادداشت:

بی‌توجهی مسئولان به مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان

ساماندهی و مناسب سازی فضاهای عمومی شهری با توجه به نیازهای معلولان و جانبازان، یکی از ضروریات هر جامعه است که این نیاز در معابر شهر ارومیه به وضوح دیده می‌شود و نیازمند رسیدگی مسئولین مربوطه می‌باشد.
بی‌توجهی مسئولان به مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، تردد در شهر و عبور و مرور راحت، حق تمام شهروندان است، اما معلولان که بخشی از همین جامعه به شمار می‌روند در بسیاری از مواقع از این حق محروم هستند، موضوعی که به معضلی بزرگ در ارومیه تبدیل شده است.

معلولان و سالمندان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که با وجود جمعیت قابل توجه آنها، متاسفانه به دلیل بی‌توجهی مردم و مسئولان در بسیاری از موارد حتی از کمترین حقوق خود محروم مانده‌اند.

متاسفانه محیط شهری در ارومیه از جمله خیابان‌ها و پیاده‌روها و پل‌های عابر پیاده برای معلولان ویلچری یا اشخاص نابینا مناسب سازی نشده و مشکلات فراوانی برای آنان به وجود آورده است.

با پیشرفت روش‌های شهرسازی و نگاه‌های ویژه به معلولان، جانبازان و سالمندان انتظار می‌رفت توجه بیشتری به مناسب سازی فضای شهری صورت میگرفت، اما متاسفانه این ایراد همچنان نیز در بسیاری از پروژه‌ها رعایت نمی‌شود.

علاوه بر نامناسب بودن فضای شهری، وسیله‌های نقلیه عمومی نیز مناسب برای رفت و آمد افرادی که از حیث فیزیکی دچار محدودیت هستند، مناسب نمی‌باشد.

عدم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای معلولین، آن‌ها را مجبور به استفاده از وسایل نقلیه شخصی می‌کند که در پی آن علاوه بر صرف هزینه زیاد، وابسته شدن آن به دیگران است ، نتیجه این عمل عدم استقلال، هر چه بیشتر منزوی شدن و محروم ماندن جامعه از توانایی‌های این قشر اجتماعی می‌گردد.

در مقابل اگر برای اینگونه افراد امکان دسترسی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، با توجه به نیازمندی‌های خاص آن‌ها وجود داشته باشد، آن‌ها نیز می‌توانند مانند دیگر افراد جامعه وارد زندگی اجتماعی شوند.

ایرادی که در بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها شاهد آن هستیم اجرای طرح‌ها بدون مناسب سازی است و انتظار داریم قبل از شروع هر پروژه‌ای مسئولان ذی‌صلاح همه جوانب و راحتی معلولان و جانبازان را در نظر بگیرند و پروژه‌ای را که شایسته کلانشهر ارومیه باشد را تحویل مردم دهند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید