18:34|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1400 - 11:21
کد خبر: 16115
یادداشت:

قارچ‌های وحشی و خطر مسمومیت در کمین مردم آذربایجان‌غربی

با آغاز فصل بهار و رویش قارچ‌های وحشی و خودرو در دامنه کوه‌های آذزبایجان غربی، مصرف این خوراکی خوشمزه میان مردم استان افزایش می‌یابد که این امر می‌تواند خطراتی برای سلامت افراد به همراه داشته باشد.
قارچ‌های وحشی و خطر مسمومیت در کمین مردم آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، هرسال با آغاز فصل بهار و غرش رعد و برق  بازار چیدن قارچ‌های خودرو از دامنه کوه‌ها افزایش می‌یابد و برخی افراد با ذهنیت اینکه انواع قارچ را می‌شناسند با رفتن به دل طبیعت، سعی می کنند از این نعمت خدادادی خودرو بهره‌ای برای خوردن و فروش در بازار نصیب خود کنند.

متاسفانه همیشه محاسبات این افراد صحیح نمی‌باشد و در برخی موارد در تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی دچار اشتباه می‌شوند که عواقب جبران ناپذیری همچون مرگ را به دنبال دارد.

مراتع استان هرساله به دلیل بارش‌های بهاری مملو از قارچ‌های خودرو می‌شود و بسیاری از افراد برای مصرف و فروش این خوراکی خوشمزه و البته خطرناک با راهی شدن به کوه ها و باعث می‌شوند هم استانی‌هایمان از مصرف آن‌ها دچار مسمومیت‌های شدید و جبران ناپذیر شوند.

طی سال‌های اخیر شاهد افزایش مسمومیت ناشی از استفاده از این قارچ‌های خودرو در استان بودیم و امسال نیز با بارش‌های مناسب و افزایش رویش این قارچ‌ها پیش بینی می‌شود عده‌ای بی‌توجه به این مسائل دچار مسمومیت شوند.

با توجه به رویش گیاهان کوهی و نیز قارچ‌های وحشی همزمان با فصل بهار مردم علاقه زیادی به حضور در طبیعت و استفاده از گیاهان و قارچ‌ها دارند، در حالی که استفاده از قارچ‌های وحشی و سمی می‌تواند مسمومیت شدیدی را به همراه داشته باشد.

به صراحت می‌توان گفت از طریق ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان به طور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچک‌ترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به اعضای بدن شود.

در پایان انتظار می‌رود مردم از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت، به ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان خشک شده می‌رویند یا قارچ‌های جمع آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای و با منشا نامشخص عرضه می‌شوند، اکیدا خودداری کنید.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید