08:08|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1400 - 10:31
کد خبر: 16102
یادداشت:

رها سازی ماسک و دستکش ها در معابر شهری ارومیه؛ عامل سرایت ویروس کرونا

این روزها با افزایش آمار مبتلایان و حاکمیت وضعیت قرمز در ارومیه بدیهی است ماسک و دستکش های رها شده در معابر خود می‌تواند عامل سرایت این ویروس واگیردار به دیگران یا آلوده نمودن وسایل و تجهیزات شهری باشد.
رها سازی ماسک و دستکش ها در معابر شهری ارومیه؛ عامل سرایت ویروس کرونا

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از روش‌‌های اصلی انتقال بیماری کرونا از طریق قطرات تنفسی است که افراد در هنگام صحبت، آواز، سرفه یا عطسه بیرون می‌دهند، اما می‌دانیم که این ویروس می‌تواند توسط افرادی که علائمی از خود نشان نداده‌اند نیز منتقل شود، یعنی برخی افراد می‌توانند ناقل باشند در حالیکه خود از آن خبر ندارند، با توجه به این موضوع استفاده از ماسک برای تمامی افراد جامعه مسئله‌ای ضروری می‌باشد.

از طرفی هم علی‌‍رغم تصور عمومی که با گرم شدن هوا، آمار ابتلا به کووید-۱۹ فروکش می‌کند، با گذشت یکسال آمارها روایت دیگری دارند.

نکته مهم تر استفاده از ماسک‌هایی که قرار است از انتقال ویروس کرونا به یکدیگر جلوگیری کند، چگونگی بهره بردن از آن است. قرار نیست که مردم تنها ماسک را به صورت بزنند و پس از چند ساعت استفاده از آن، ماسک را در کوچه و خیابان رها کرده و تصور کنند خود و دیگران را با ماسک زدن مصون نگه داشته‌اند.

به نظر می‌رسد که معضل رها کردن ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف در سطح شهر خود به یک اپیدمی تبدیل شده که در ارومیه به وضوح دیده می‌شود.

این که چرا برخی نسبت به این قضیه بی توجه هستند و با بی مبالاتی خود ماسک استفاده شده را در خایابان و کوچه رها می‌کنند به همان فرهنگ عمومی و شعور اجتماعی آن‌ها باز می‌گردد.

اخیرا با توجه به افزایش آمار مبتلایان در ارومیه استفاده از وسایل بهداشتی مانند ماسک و دستکش برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در بین مردم افزایش یافته است.

متاسفانه بسیاری پس از استفاده این اقلام به جای ریختن آن‌ها در سطلهای زباله، این زباله‌های عفونی را در سطح شهر، معابر و جوی‌های آب رها کنند که به گفته کارشناسان بهداشتی این اقدام می‌تواند عاملی برای انتقال این ویروس باشد.

در هر صورت رها کردن ماسک‌ها و دستکش‌های استفاده شده در سطح شهر به ویژه خیابان‌ها و مکان‌های پر رفت و آمد عاملی برای انتقال ویروس خواهد شد که چه بسا یکی از ده‌ها دلیل انتشار ویروس و بیمار شدن دیگران همین باشد.

در پایان انتظار می‌رود مردم ماسک و دستکش استفاده شده را در معابر نیاندازند زیرا باعث گسترش ویروس کرونا و بیماری‌های عفونی در سطح شهر می‌شود و در آخر اگر شرایط به این منوال ادامه یابد شاهد افزایش آمار مبتلایان به این ویروس و پایداری وضعیت قرمز در ارومیه خواهیم بود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید