23:30|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1400 - 12:04
کد خبر: 16078
یادداشت:

حذف محصولات لبنی از سفره مردم/ خطری جدی که سلامت جامعه را تهدید می کند

مواد لبنی که برای تامین سلامت مردم الزامی می باشد و باید در سفره غذایی گنجانده شود با افزایش قیمت های یک سال گذشته ، دیگر جایی در سبد غذایی مردم آذربایجان غربی ندارد و در حال حذف است.
حذف محصولات لبنی از سفره مردم/ خطری جدی که سلامت جامعه را تهدید می کند

سرویس اقتصادی باریش نیوز، لبنیات نقش ویژه‌ای در سبد کالایی خانواده‌ها دارد و حذف آن از سبد خانوار‌ها و یا کاهش مصرف آن، می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد. شیر خام اصلی‌ترین ماده اولیه برای تولید انواع لبنیات است و افزایش قیمت آن در رشد قیمت محصولات لبنی نقش بسزایی دارد.

بسیاری از شهروندان اظهار دارند که قیمت شیر و محصولات لبنی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است و این بر میزان مصرف خانواده‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و با شرایط موجود خانواده‌ها نمی‌توانند مصرف لبنیات را مطابق استاندارد‌ها در سبد غذایی خود داشته باشند.

متاسفانه مصرف شیر و دیگر محصولات لبنی در خانواده ما نسبت به شش ماه گذشته به میزان بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است و انتظار مردم این است که دولت بر قیمت شیر و دیگر کالا‌های اساسی نظارت بیشتری داشته باشد.

کاهش مصرف شیر و لبنیات در میان مردم، زنگ خطر را برای سلامتی جامعه به صدا در آورده است و این در حالی است که مسوولان دولتی در این خصوص، چاره اندیشی نمی‌کنند. اگر شرایط به این صورت پیش رود در آینده‌ای نه چندان سرانه مصرف مردم به شدت کاهش می‌یابد و شاهد کاهش شدید میزان سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور خواهیم بود.
واقعیت این است کیفیت زندگی این روزها به طرز قابل توجهی پایین آمده است. بسیاری از مردم زیر خط فقر هستند. امکان برآورده کردن نیازهای اولیه زندگی‌شان را ندارند. پس در چنین جامعه‌ای باید هر لحظه منتظر اثرات ناشی از این فقر غذایی باشیم.

در این میان برخی فروشندگان نیز اظهار دارند که افزایش قیمت فراورده‌های لبنی باعث شده که حجم لبنیات داخل فروشگاه را کاهش دهند زیرا با کاهش تقاضای مصرف کنندگان بخش زیادی از این محصولات که دارای ماندگاری کمتری است فاسد و به کارخانجات عودت داده می شود.

سخن آخر اینکه، با گران شدن قیمت لبنیات هر روز این محصولات از سفره عده‌ای  از  مردم حذف می‌شوند. محصولاتی که جز اساسی‌ترین نیازهای هر انسانی برای تضمین سلامتی هستند. محصولاتی که اگر به موقع و در حد و اندازه معقول استفاده نشوند قطعا سبب بروز مشکلاتی جبران ناپذیر در جامعه خواهند شد.




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید