17:07|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1400 - 10:08
کد خبر: 16057
یادداشت:

ضرورت مديريت زباله‌های سطح شهری

زباله‌های سطح شهری ارومیه و آلودگی بصری ناشی از آن، معضلی برای شهر تلقی می‌شود که نیازمند مکانیزه سازی سیستم‌های جمع آوری زباله‌های شهری و سطل‌های زباله از سوی ارگان‌ها و نهادهای ذیربط می‌باشد.
ضرورت مديريت زباله‌های سطح شهری

سرویس اجتماعی باریش نیوز، توجه به محيط زيست و حفظ سلامتی انسان و كليه موجودات يكی از اصول اساسی در بقاي زندگی است.

كنترل آلودگي‌هاي محيط ازجمله مواد زايد جامد، بخش مهمي از اين وظيفه را تشكيل مي‌دهد كه با توجه به اصول و موازين بهداشتي اقتصادي، جايگاه ويژه‌اي را به خود اختصاص داده است.

امروز به دليل افزايش بيش از حد جمعيت، كمبود امكان دفع زباله، بازتاب آلودگي‌ها و بيماري‌ها منتقله از زباله موجب گرديده که علاوه بر کلافگی مردم از این موضوع، شاهد آلودگی‌های بصری ناشی از زباله‌ها در سطح شهر باشیم.

اصول بهداشت و بهسازي محيط، در هر شهر ايجاب مي‌كند كه زباله‌ها در حداقل زمان از منازل و محيط زندگي انسان دور شده و در اسرع وقت دفع گردند.

اهمیت دفع بهداشتی زباله‌ها موقعی بر همه روشن خواهد شد که خطرات ناشی از آن‌ها بخوبی شناخته شود. زباله‌ها نه فقط باعث تولید بیماری، زشتی مناظر می‌گردند، بلکه می‌تواند به وسیله آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارات فراوان و جبران ناپذیری را ببار آورند.

از طرفی هم جمع آوری، حمل و نقل و آخرین مرحله دفع این مواد بایستی به طریقی باشد که خطرات ناشی از آن ها در سلامتی انسان به حداقل ممکن کاهش یابد.

طبق پیام‌های دریافتی از سوی مردم زباله‌های سطح شهری وضعیتی نامناسب دارند و با گذر از خیابان‌ها شاهد انباشت‌های زیادی از زباله‌ها در سطح شهری خواهیم بود که در خور یک کلانشهر نمی‌باشد.

ارومیه به عنوان یک کلانشهر همچنان دچار این مسئله می‌باشد که متاسفانه بی‌توجهی مسئولین مربوطه و برخی از شهروندان حل این موضوع را ناممکن به نظر می‌رساند.

از طرفی هم معمولا شب‌ها در هر محله‌ای می‌توان ماشین‌های جمع آوری زباله را دید که با گذر از کوچه پس کوچه‌های شهر رد شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها را جا گذاشته است و بوی نامطبوع آن معضلی برای شهروندان شده است.

به صراحت می‌توان گفت برای حل این معضل، نیاز مبرم شهر و مردم ارومیه رسیدگی نهادهای مربوطه و مکانیزه‌سازی سیستم جمع آوری زباله‌های سطح شهری می‌باشد.

در پایان انتظار می‌رود ارگان‌های ذیربط در جهت رفع این موضوع در مورد مکانیزه‌سازی سطح‌های زباله برنامه‌هایی دقیق و اصولی را اتخاذ کنند تا بیش از این این موضوع مانعی برای پیشرفت شهری ارومیه نباشد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید