15:54|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1400 - 12:24
کد خبر: 16051
یادداشت:

قیمت گذاری های دستوری، راهکاری که برعکس عمل کرد

در چند ماه گذشته برخی از کالاهای اساسی با قیمت گذاری دستوری و یا به اصطلاح مسئولان قیمت تنظیم بازاری نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه باعث تشکیل صف های طولانی برای تهیه این کالاها و در نهایت افزایش چند برابری قیمت آنها شد.
قیمت گذاری های دستوری، راهکاری که برعکس عمل کرد


سرویس اقتصادی باریش نیوز، دولت این روزها برای هر کالایی نرخ تنظیم بازاری اعلام می کند و می خواهد با دستور و تهدید قیمت کالاها را کاهش دهد غافل از اینکه این رفتار تا به امروز نتیجه عکس داشته و به گرانی در بازارها بخصوص بازار کالاهای اساسی دامن زده است.

از پرتقال و موز گرفته تا مرغ و روغن و...  همه مشمول قیمت گذاری دستوری شده اند و در نهایت دود این تصمیمات اشتباه به چشم مردم و مصرف کنندگان می رودغ چرا که اگر این اعلام قیمت ها از سوی دولت فقط به فروشگا ه های خاص اختصاص داشت و مابقی به هر قیمتی که می خواستند اقدام به فروش کالای مربوطه می نمایند. اگر این مسئولان واقعادلسوز مردم هستند باید به ارائه و اعلام قیمتی یکسان اقدام نمایند تا از این طریق هم از تشکیل صف های طولانی در این بحران کرونا و هم از افزایش لجام گسیخته کالاها جلوگیری به عمل آید.  

بایدگفت که تشکیل صف های طولانی برای تهیه مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی در بسیاری از شهرها بلایی است که بی کفایتی و بی تدبیری مسئولان مربوطه بر سرمردم آورد، ضعف در مدیریت و کنترل بازار علاوه بر اینکه موجب گرانی لحظه ای کالاها شد، بلکه منجر به آن شد تا شهروندان برای خرید یک مرغ، روغن و سایر اقلام ساعت ها و روزها در صف های طویل انتظار بکشند.


این درحالیست که مسئولان فریاد موجودی کالاها و عدم نگرانی سر داده اما، عدم نظارت و کنترل بر بازار و اعلام قیمت دولتی و آزاد باعث شد تا توزیع نامناسب و افزایش لجام گسیخته قیمت ها مردم را بیشتر از هر زمان دیگری آزار دهد.

در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت‌گذاری دستوری موجب عدم شفافیت، احتکار، فساد و بزرگ‌ترین اشتباه و تصمیمی است که می‌توان در شرایط کنونی اقتصاد کشور اتخاذ کرد. در مقابل گروهی دیگری از این کارشناسان معتقدند که آزادسازی قیمت در این برهه زمانی موجب گسترش فقر در میان بخش گسترده از جامعه می شود. در این میان رویکردی معتدل نیز وجود دارد که معتقد است دولت باید قبل از آزادسازی قیمت‌ها بسترهای حمایتی از طبقه مزدبگیر را آماده کند.

نکته آخر اینکه با توجه به چنین شرایطی ضرورت دارد دولت برنامه دقیقی برای کنترل قیمت‌ها و توزیع کالاهای خوراکی تولیدی موردنیاز مردم داشته باشند. چرا که اگر چنین اتفاقی رخ ندهد قطعا مردم به خصوص با نزدیک شدن به ماه رمضان به دلیل گرانی کالاهای اساسی فشار مضاعفی را تحمل خواهند کرد. اتفاقی که موجب شده متاسفانه سفره‌های مردم روز به روز کوچک و کوچک‌تر و رژیم غذایی مردم هم دستخوش تغییر فراوان شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید