08:24|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1400 - 11:47
کد خبر: 16050
یادداشت:

راه اندازی قطار شهری یک ضرورت برای کلانشهر ارومیه

تراموا یکی از زیر ساخت‌هایی شهری است که سالهاست شهرداری ارومیه برای کاهش ترافیک در نظر گرفته است ولی وعده‌های متعدد مسئولان هنوز که هنوز است به نتیجه نرسیده است.
راه اندازی قطار شهری یک ضرورت برای کلانشهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، تراموا، قطار برقي شهري است كه بر روي ريل هاي مخصوص در خيابان ها حركت مي‌كند. تراموا يا همان واگن برقي قابليت حمل و نقل افراد و بعضا بار را در درون شهرها و بين شهرها را دارد، خطوط تراموا نيز ممكن است بين شهرستانها يا درون شهر باشد.

تراموا وسیله حمل و نقل پاک با کمترین آلایندگی، سرعت و ایمنی بالا در حمل مسافر، پایین بودن زمان سفر، ظرفیت بالا در جابجایی مسافر، کاهش ترافیک، امکان برنامه ریزی زمانی در سفرهای درون شهری، هزینه کم احداث و بهره برداری نسبت به سایر سیستم‌های ریلی و نهایتا اینکه مدت زمان احداث تراموا بسیار کمتر از سایر سیستم‌های حمل و نقل ریلی است.

امروزه با گسترش و توسعه شهر و افزایش روزافزون وسایل نقلیه و پیچیده‌تر شدن معضل ترافیک در ارومیه، انتظار می‌رود روی آوردن به احداث و بهره برداری خطوط مترو و قطار سبک شهری با شتاب بیشتری دنبال ‌شود.

متاسفانه طی سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری توسط مسئولین شهری اورمیه برسر زبان‌ها افتاده و رسانه‌ها را چند صباحی با خود همراه می‌کنند اما در نهایت هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها دیده نمی‌شود.

یکی از این پروژه ها، ایجاد تراموای شهری برای اولین بار در کشور بود که از سال ۹۴ شهرداری اورمیه و شورای شهر وقت، اخبار بسیاری را از این پروژه عظیم و با ارزش منتشر کردند.

اما از سال ۹۴ تا به امروز، وعده های بسیاری داده شده است که یکی پس از دیگری به دست فراموشی سپرده شده و پس از گذشت 6 سال اثری از تراموای اورمیه دیده نمی‌شود.

با توجه به روند افزایش جمعیت در شهر ارومیه که به تبع آن تعداد خودروها نیز در شهر افزایش یافته است لذا جهت سهولت رفت‌وآمد و کاستن از آلودگی شهر ضرورت راه‌اندازی تراموا در شهر ارومیه به خوبی احساس می‌شود و زیرساخت‌های احداث آن نیز وجود دارد.

 در پایان انتظار می‌رود مسئولین جهت تامین این نیاز شهری که از زیرساخت‌های اولیه و اساسی در هر کلانشهری محسوب می‌شود کمر همت ببندند و چشم انتظاری مردم ارومیه نیز به پایان برسد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید