13:26|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1400 - 11:57
کد خبر: 16036
یادداشت:

تورم افسارگسیخته بازار لبنیات/ گرانی لبنیات را از سفره های مردم حذف کرد

گرانی بسیاری از مواد غذایی در سبد خانوارها سبب شده تا سفره مردم هر روز کوچک‌تر شود؛ لبنیات یکی از ده‌ها محصولی است که افزایش قیمت شتاب‌زده آن سبب شده تا مردم رغبتی نسبت به تهیه آن نداشته باشند در حالی که طبق آمارها سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور بسیار پایین گزارش شده است.
تورم افسارگسیخته بازار لبنیات/ گرانی لبنیات را از سفره های مردم حذف کرد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، با افزایش قیمت محصولات لبنی این مواد از سبد خانوارها حذف شده و  این امر قطعا تهدیدی جدی برای سلامت مردم بوده و در پی آن سبب افزایش هزینه‌های درمان خواهد شد.

زمانی که قیمت لبنیات بالا می‌رود در حقیقت مصرف این محصول ضروری روز به روز کمتر می‌شود و این تهدیدی بر سلامت جامعه است. به هر اندازه که هزینه کردن برای این محصولات کاهش می‌یابد به چند برابر آن هزینه دارو  و درمان بیشتر می‌شود.

همه کشور‌ها سرانه مصرف شیر را به عنوان معیاری برای سلامت جامعه می‌دانند و روی افزایش سرانه مصرف سرمایه‌گذاری می‌کنند به طوری که بررسی سرانه مصرف کشور‌های پیشرفته هم گویای همین مطلب است و همواره رابطه مستقیمی بین سرانه مصرف و ضریب سلامت جامعه در کشور‌ها وجود داشته است.

متاسفانه افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های آن می‌تواند دربرگیرنده ‌تبعات سوء ناشی از مصرف نکردن این محصول در جامعه و به ویژه در طبقات پایین درآمدی باشد، زیرا افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های آن با کاهش قدرت خرید و به تبع آن کوچک کردن سبد مصرفی افراد و به ویژه‌ خانوارهای کم درآمد، دستیابی به امنیت غذایی و سلامت جامعه را با مخاطراتی رو‌به‌رو می‌سازد و در نهایت هزینه‌های به مراتب سنگین‌تری را به جامعه و کشور تحمیل خواهد کرد.

آمارها نشانگر آن است که در حالت عادی مصرف سرانه کشور در حوزه شیر و لبنیات پایین‌تر از معیارهای بهداشتی و جهانی بوده و در سال‌های اخیر نیز با توجه به افزایش قیمت و تورم در این حوزه به تبع شاهد کاهش بیش از پیش مصرف این ماده غذایی مهم و حذف آن از سفره‌های مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین‌تر جامعه خواهیم بود.

در پایان اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی مردم و به دنبال آن تعطیلی اصناف و کاهش کسب و کارها حداقل کمکی که در این میان می‌توان به مردم کرد، جلوگیری از افزایش قیمت شیر و به دنبال آن دیگر فراورده های لبنی نظیر ماست و دوغ و... است که اگر امروز اقدام نشود، قطعا در آینده ای نه چندان دور با تبعات جبران ناپذیر این گرانی ها و حذف مواد لبنی از سفره مردم خواهیم بود.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید