04:33|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1400 - 10:47
کد خبر: 16031
یادداشت:

وام هایی که هیچ دردی از جوانان دوا نمی کند

چند روز پیش بود که مجلس با هدف سوق دادن منابع به سمت رفع نیاز‌های مردم و برای حمایت از خانواده وام ازدواج را به ۲۰۰ میلیون تومان برای زوج‌های جوان و ۱۴۰ میلیون تومان برای همه زوج‌ها افزایش داده است.
وام هایی که هیچ دردی از جوانان دوا نمی کند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها که سایه گرانی سراسر جامعه را فرا گرفته است. دیگر جوانان هیچ رغبتی برای شروع زندگی مشترک را ندارند. ازدواج در هر سنی در ابتدا نیازمند مسکن،  لوازم منزل و برخی کالاهای اساسی برای ادامه زندگی است.

افزایش هزینه‌های جاری به همراه رشد سرسام آور ملزومات زندگی دلیلی شده تا جوانان هیچ رغبتی به ازدواج نداشته باشند، اما در این میان مجلس تصمیم گرفته جوانان کم سن و سال را برای تشکیل یک زندگی مستقل هدایت نماید،از این رو مبلغ وام ازدواج را برای جوانان ۲۰۰ میلیون در نظر گرفته است.

حال سوال اینجاست که تشکیل یک زندگی با دارابودن حداقل‌ها چقدر هزینه روی دست جوانان امروز می‌گذارد و آیا آنها با این تورم و گرانی توان بازپرداخت این تسهیلات را دارند؟؟ یکی از مواردی که نمایندگان مجلس روی آن تاکید دارند افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات وام ازدواج است که پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه هفت سال است، اما ظاهرا در صحن علنی مجلس باید به تایید همه نمایندگان برسد و احتمال دارد این زمان افزایش یابد.

برای آغاز یک زندگی باید حداقل شرایط اقتصادی فراهم باشد که بسته به شرایط جامعه است ؛ در شرایط  کنونی به دست آوردن حداقل های زندگی نیز دردسرهای زیادی دارد.این روزها بیکاری، اجاره خانه، هزینه های خرج زندگی و همچنین تهیه جهیزیه هر جوانی را برای تشکیل زندگی مشترک دچار یاس و نا امیدی می کند. اما سوال اساسی  اینجاست آیا وام 200میلیونی کفاف شروع یک زندگی را می دهد؟

در جواب این سوال باید گفت که با شرایط فعلی قطعا نه.بهتر است قیمت برخی از رکن های اصلی شروع یک زندگی را مرور کنیم؛ هر زوجی فارغ از خرید طلا و.. برای یک زندگی نیاز به سقف بالای سر دارند؛ برای اجاره یک خانه نقلی و کوچک در منطقه متوسط نشین  باید حداقل 80 میلیون تومان کنار گذاشته شود.

با این وضع تورم در کشور، زوج های جوانی که پشتوانه مالی ندارند و اگر  طرف والدین تامین نمی شوند؛ چگونه می توانند با 2۰۰ میلیونی که بایت وام ازدواج دریافت می کنند از پس مخارج و خرید لوازم منزل و اجاره مسکن و... بر آیند؟!



شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید