07:51|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1400 - 11:18
کد خبر: 16025
یادداشت:

یکه‌تازی ویروس منحوس کرونا در آذربایجان‌غربی

افزایش آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌غربی حکایت از عدم توجه به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی دارد.
یکه‌تازی ویروس منحوس کرونا در آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ویروسی که بیش از یکسال است در آذربایجان‌غربی یکه تازی می‌کند که متاسفانه این روزها نوع جهش یافته آن نیز در سطح استان جولان می‌دهد.

عادی انگاری بیش از حد شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایطی که ستاد استانی مبارزه با کرونا نسبت به خطر موج چهارم شیوع ویروس هشدار می‌داد موجب شد در روزهای آغازین 1400 مردم زندگی عادی را همچون سال‌های بدون کرونا از سر بگیرند و فرصت دوباره‌ای برای جولان آن ایجاد کنند.

از طرفی هم بازار، مراکز خرید و عادی انگاری شرایط موجب شد مردم علاوه بر حضور مستمر در بازار از صف روغن به صف مرغ و در روزهای پایانی اسفندماه به صف خرید آجیل و شکلات بروند.

همین حضور آن‌ها در روزهای آغازین سال نو موجب شد تا ارومیه از نظر کرونایی در وضعیت قرمز قرار گیرد و تعداد مبتلایان به ویروس به یکباره اوج گیرد.

این عادی‌انگاری‌ها به میزانی است که در معابر شهرهای آذربایجان‌غربی عده‌ای از افراد حتی از ماسک استفاده نمی‌کنند و شهروندان بدون ماسک زیادی در سطح شهر دیده می‌شوند.

رفتارهای پرخطری مثل حضور در تجمعات، مسافرت غیرضروری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی موضوعی است که در هر منطقه‌ای رخ دهد، بستر خیز بیماری را فراهم می‌کند و آذربایجان‌غربی نیز از این خیز در امان نمانده است.

محدودیت‌های تردد شبانه که از سوی مسئولین ذی‌صلاح اعمال شده، زمینه‌ساز آن می‌شود که افراد تا حد امکان کم‌تر به مهمانی‌های شبانه و مراکز تجمعی مثل رستوران‌ها بروند و قطعا این محدودیت‌ها عاملی برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس است.

یکی از دلایل عمده این نوع عادی انگاری‌ها خستگی مردم است. طولانی شدن یکساله این بیماری باعث شده است یک عده‌ای پروتکل‌های بهداشتی را دیگر رعایت نکنند.

از طرفی هم متاسفانه در سطح استان شاهد آن هستیم که عده زیادی از مردم بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها را پیشه خود کرده و اعتقادی به ویروسی به نام کرونا ندارند و همچنان با ساده پنداری‌های خود سبب تشدید تعداد مبتلایان می‌شوند.

به صراحت می‌توان گفت مردم از این وضعیت و رعایت پروتکل‌ها خسته شده‌اند اما باید بدانند که هنوز خطر بیماری کرونا افراد را تهدید می‌کند.

در پایان انتظار می‌رود مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند؛ به‌ویژه در این هفته که پس از بازگشت از سفرها است و می‌تواند آغازگر خیز بلندی از بیماری در استان باشد.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید