03:22|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1400 - 10:31
کد خبر: 16001
یادداشت:

افزایش خط فقر و شکاف طبقاتی؛ خطری که جامعه را تهدید می کند

سقوط اقتصادی طبقه متوسط به زیر خط فقر موضوعی است که طی سال‌های گذشته به‌ویژه پس از شیوع کرونا در کشور و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها، تشدید شده است.
افزایش خط فقر و شکاف طبقاتی؛ خطری که جامعه را تهدید می کند


سرویس اقتصادی باریش نیوز، این روز‌ها، معیشت دغدغه اصلی مردم شده و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و تا دیروز می‌توانستند مایحتاج ضروری خود را در یک ماه تأمین کنند، این روز‌ها درآمدشان کفاف حتی ده روز از ماه را هم نمی‌دهد. بالا رفتن قیمت ها در بازار و افزایش قیمت اقلام مصرفی، فشار‌ها را آن‌چنان زیاد کرده که حتی رژیم‌های غذایی مردم نیز در حال تغییر است؛ حذف گوشت از وعده‌های غذایی، حذف میوه و لبنیات هنوز نقطه آغازین این فرآیند می باشد.

 با چنین رویه‌ای طبقه متوسط ما به سمت طبقه فقیر حرکت و طبقه فقیر در فقر مطلق قرار می‌گیرد، به طوری که این قشر امکان تامین اساسی ترین نیازهای زندگی مانند خوراک و پوشاک را ندارند که این امر ریشه در کاهش درآمد سرانه دارد.

افزایش لحظه به لحظه قیمت ها و تورم افسارگسیخته و عدم مهار گرانی در کشور موجب شده تا قدرت خرید مردم به‌طور غیرقابل باوری پایین بیاید و سفره‌های مردم کوچک شود. قشر متوسط جامعه این روزها در عذاب است و قشر ضعیف که دیگر نایی برای زندگی کردن ندارند. فشار گرانی و تأمین مایحتاج اولیه زندگی را به کام بسیاری از مردم تلخ کرده است.

در کنار همه این مشکلات ، طی ماه‌های گذشته گزارش های زیادی از کمبود کالاهای ضروری در بازار منتشر شده است، از جمله مرغ،روغن و بسیاری از کالاهای اساسی دیگر.

افزایش نرخ تورم و عدم تناسب میان هزینه و درآمد این روز‌ها بیشتر از هر وقت دیگری احساس می‌شود. در روز‌هایی که دقیقه ای قیمت کالاها در حال افزایش و درآمد مردم ثابت، همه این عوامل باعث شده تا بخش بیشتری از جامعه زیر فشار تورم له شوند.

بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی اظهار دارند که خط فقر روز به روز افزایش پیدا می‌کند و عده کثیری از آحاد جامعه را در بر می‌گیرد حتی بسیاری از طبقات متوسط ریزش کردند و فاصله طبقاتی بسیار زیاد شده است.

واقعیت این است که سقوط ارزش پول و به همراه آن شدت فقر در میان مردم بسیار گسترده‌تر از آن است که مشاهده می شود و این امر بسیار نگران کننده و جای بسی تاسف دارد. 

تورم لجام گسیخته در کشور به جایی رسیده که  خط فقر یک خانوار ۴ نفری را به ۱۰ میلیون تومان رسانده است. شکاف طبقاتی عمیق‌ترشده و کارگران و بسیاری از اقشار ضعیف جامعه در تامین اساسی ترین نیازهای زندگی خود مانده اند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید