00:52|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 08 فروردین 1400 - 12:18
کد خبر: 15998
پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد در گفت‌وگو با باریش:

تغذیه مناسب برای سالمندان

تغذیه سالم، رعایت تناسب و تعادل می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی سالمندان و حتی عدم ابتلا به کرونا باشد.
تغذیه مناسب برای سالمندان

دکتر حدیث صبور، پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد و‌ مشاور تغذیه باریش نیوز در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش‌نیوز اظهار کرد: به طور عادی سالمندان 65 سال به بالا تغییراتی را در سیستم بدنی خود تجربه می‌کنند که تغییرات اعصاب و ماهیچه‌ها، بزاق و مشکلات بلع از جمله آن‌ها هستند.

وی افزود: اختلالات گوارشی نیز از جمله مشکلاتی است که سالمندان با آن مواجه هستند.

صبور گفت: یکی دیگر از مشکلات مهم و اساسی در بدن سالمندان کم آبی در بدن است که معمولا بدون علامت است و فرد را دچار عارضه می‌کند. یکی از عوارض مهم کم آبی در سالمندان کاهش اشتها است که سالمندان می‌توانند با نوشیدن آب کافی مانع از بروز مشکلات مربوط به کم آبی در بدنشان شوند. (حداقل 6 لیوان آب در طول روز در صورت عدم وجود مشکلات کلیوی و قلبی)

وی گفت: کمبود ویتامین‌های مختلف به خصوص ویتامین گروه B که در متابولیسم بدن، ویتامین C که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، ویتامین D (که در کشور ما اکثر مردم بخصوص سالمندان با کمبود آن مواجه هستند) و مهمتر از همه ویتامین B12 و B6، سیلنیوم که نقش بسیار مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان ایفا می‌کنند می‌توانند منجر به بروز مشکلات بسیاری برای سالمندان شوند.

وی افزود: افزایش وزن، چاقی، بی تحرکی از جمله موارد دیگری است که به خصوص در سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد. توجه به رعایت تنوع، تعادل و تناسب در وعده‌های غذایی سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

صبور گفت: استفاده از غذاهای فست فود و غذاهای کنسروی به شدت در این دوره سنی آسیب زننده است و سالمندان در این سنین باید نسبت به دریافت مواد غذایی سالم توجه کافی داشته باشند استفاده از گوشت‌های کم چرب، مرغ و ماهی، فراورده‌های لبنی بدون چربی یا کم چرب و حبوبات که از منابع خوب و گیاهی هستند در کنار غلات بسیار مناسب هستند.

وی گفت: رعایت نظم، کنترل حجم وعده‌های غذایی، مصرف آب در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارشی سالم، سبب کنترل قند خون نیز خواهد شد؛ استفاده از سوپ‌های رقیق و مصرف حداقل شش لیوان آب، نان و غلات سبوس دار، برنج قهوه‌ای به دلیل وجود فیبر، میوه‌ها خصوصا مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، نارنج، لیمو شیرین و ... که حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها هستند از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است.

وی افزود: مصرف سبزیجات به خصوص کدوحلوایی، گوجه فرنگی، هویج، فلفل‌های رنگی که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند؛ تخم مرغ، حبوبات که منبع خوب روی و ویتامین B6 هستند؛ فراورده‌های لبنی و پروبیوتیک، عدم مصرف چربی و روغن، مصرف روغن زیتون در افزایش سطح ایمنی بدن می‌توانند نقش داشته باشند.

صبور عنوان کرد: بهتر است سالمندان مصرف مغز دانه‌هایی مانند بادام، فندق و ... را به صورت پودر شده همراه با غذا داشته باشند چراکه منبع بسیار خوب امگا 3 به عنوان یه ماده ضد التهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. (دقت داشته باشید مصرف زیاد از حد دانه‌ها باعث بروز چاقی می‌شوند)

متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی ، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد و‌ مشاور تغذیه در پایان تصریح کرد: توجه به کیفیت و کمیت خواب، تحرک مناسب و کافی همچنین رعایت تناسب و تعادل در تغذیه سالمندان در کنار سایر موارد ذکر شده از  اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید