10:15|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 05 فروردین 1400 - 11:33
کد خبر: 15983
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

چسبندگی رحم و علل به وجود آمدن آن

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن، چسبندگی داخل رحمی در داخل رحم و یا دهانه رحم است. در بسیاری از موارد دیواره‌های جلویی و پشتی رحم به یکدیگر می‌چسبند و در موارد دیگر، چسبندگی فقط در قسمت کوچکی از رحم ظاهر می‌شود. میزان چسبندگی خفیف، متوسط یا شدید است. چسبندگی می‌تواند نازک یا ضخیم باشد، لکه‌دار در محل یا درهم و برهم باشد. چسبندگی معمولا عروقی نیست، که یک ویژگی مهم در درمان می‌باشد.
چسبندگی رحم و علل به وجود آمدن آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: سندرم آشرمن یا چسبندگی رحم یک بیماری اکتسابی است که به داشتن اسکار زخم در رحم یا دهانه رحم اشاره دارد. این بافت اسکار باعث می‌‎شود دیواره‌های این اندام‌ها به هم بچسبند و اندازه رحم را کاهش دهند. چسبندگی داخل رحمی معمولاً با یک روش اشعه ایکس به نام هیستروسالپنگوگرام (HSG) تشخیص داده می‌شود.

وی افزود: اکثر زنانی که مبتلا به سندرم آشرمن هستند، دوره عادت ماهیانه کوتاهی دارند و یا در آن‌‎ها وجود ندارد. برخی از خانم‌ها در زمان دوره قاعدگی درد دارند اما خونریزی ندارند. به این دلیل که خون قادر به ترک رحم نیست زیرا مسیر خروج آن توسط بافت زخم مسدود شده است.
حبیب زاده به علائم چسبندگی رحم (سندرم اشترمن ) اشاره کرد و گفت:
*داشتن دوره‌های قاعدگی بسیار سبک (هیپومنوره)
*گرفتگی یا درد شدید در ناحیه لگن
*ناباروری و سقط مکرر جنین
اما برخی از خانم‌ها هیچ گونه علامتی ندارند و برخی از خانم‌ها دوره‌های عادی قاعدگی دارند.

وی عنوان کرد: هنگامی که بافت‌های دیواره‌های داخلی(دیواره های پشتی و جلویی) رحم به نزدیک می‌شوند، چسبندگی داخل رحمی یا سندرم آشرمن نیز گفته می‌شود. چسبندگی داخل رحمی اغلب به دلیل آسیب به بافت رحم ایجاد می‌شود. این آسیب‌ها معمولا پس از :

*گوتاژ تشخیصی یا گورتاژ سقط جنین
*خونریزی بیش از حد رحم بعد از زایمان در شرایط ژنتیکی
*بروز عفونت در رحم یا لگن
*جراحی‌های سرپایی جهت درمان بافت‌هایی مانند پولیپ یا فیبروم یا اندومتریوز

وی گفت: چسبندگی‌های داخل رحمی معمولاً با استفاده از یک روش اشعه ایکس به نام هیستروسالپنگوگرام HSG  (عکس رنگی رحم) تشخیص داده می‌شود که طی آن از یک سوند کوچک از طریق دهانه رحم برای پمپ کردن رنگ داخل رحم برای مشاهده استفاده می‌کند. همچنین با انجام روش هیستروسکوپی می‌توان چسبندگی یا زخم‌های داخل رحمی را تشخیص داده و در همان حین آن‌ها را بردارد.

حبیب زاده به درمان چسبندگی داخل رحمی اشاره کرد و گفت: عمل هیستروسکوپی یکی از بهترین روش‌ها به منظور تشخیص سندرم آشرمن است. در طی این روش، متخصص زنان و زایمان، دهانه رحم را گشاد می‌کند و سپس یک هیستروسکوپ را وارد رحم می‌کند تا درون رحم را بهتر مشاهده کند و تشخیص دهد که آیا زخمی وجود دارد یا خیر.

وی افزود: عمل لاپاراسکوپی نیز ممکن است برای مشاهده سطح رحم داخلی انجام شود تا از سوراخ شدن آن در حین هیستروسکوپی جلوگیری شود. سونوگرافی با وضوح بالا به ویژه در ترکیب با هیستروسکوپی نیز مفید است و می‌تواند برای جلوگیری از سوراخ شدن رحم استفاده شود. در موارد شدیدتر، ممکن است بیش از یک روش برای درمان موفقیت آمیز چسبندگی رحم انجام شود. علاوه بر این، ممکن است بیمار برای جلوگیری از ایجاد دوباره چسبندگی رحم، هورمون یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز کند و گاهی اوقات جراح ممکن است توصیه کند که یک سوند پلاستیکی ساختاری را درون رحم برای چند روز یا حتی چند هفته بگذارد تا دیوارها حفظ شود تا بهبودی صورت گیرد. پس از انجام عمل، به بیمار آنتی بیوتیک داده می‌‎شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود. در این میان ذکر این نکته ضروری است که ممکن است چسبندگی رحم پس از معالجه مجددا عود کند.

وی گفت: نوع و شدت چسبندگی با نتایج باروری مرتبط است. بیمارانی که چسبندگی خفیف تا متوسط ​​رحم داشته اند، 70٪ تا 80٪ میزان موفقیت آمیز بارداری کامل دارند. اگر چسبندگی داخل رحمی شدید بوده یا آسیب زیادی به آندومتر وارد شده باشد، میزان موفقیت کامل باروری فقط 20 تا 40 درصد بعد از درمان است.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: چسبندگی رحم یکی از عارضه‌های ناشایع در میان خانم‌ها می باشد که در در اغلب مواقع به دنبال انجام گورتاژهای تشخیصی و سقط جنین در رحم ایجاد می‌شود. در واقع گورتاژهایی که موجب آسیب به بافت داخلی رحم و ایجاد زخم در آن‌ها می‌شود می‌تواند عامل اصلی به وجود آمدن عارضه چسبندگی رحم شود. به منظور جلوگیری از هر گونه آسیب به رحم و بروز این عارضه همواره پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود. مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان حداقل دوبار در سال می‌تواند ار بروز عفونت‌های لگنی که یکی دیگر از عوامل موثر در بروز چسبندگی رحم می‌باشد نیز جلوگیری کرد.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، نرسیده به برج آسمان، مجتمع زیتون، طبقه 2 واحد 3

شماره تماس: 09153414736-33431204


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید