06:00|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1399 - 13:03
کد خبر: 15969
یادداشت:

میزبانی از موج چهارم کرونا/ضرورت پرهیز از زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال

حضور در باغ رضوان و زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال می تواند سبب تشدید کرونا و افزایش گونه جهش یافته آن در استان باشد.
میزبانی از موج چهارم کرونا/ضرورت پرهیز از زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با گذشت یکسال همچنان کرونا سایه شوم خود را بر سر آذربایجان غربی گسترده است و با نزدیک شدن به سال نو قصد تمامی ندارد.

مردم در نوروز امسال همانند سال پیش درگیر ویروسی هستند که برای سال جدید تحفه جهش یافته خود را در سطح استان پخش کرده است.

برخی هم با بی توجهی و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی قدرت ویروس را بیش از پیش میکنند و باعث تشدید آن می شوند.

در آستانه نوروز هستیم و به رسم هر ساله در پایان سال جاری، پنجشنبه آخر سال را در کنار اموات و رفتگان سپری می کنیم و در واقع زیارت اهل قبور آئینی برای استقبال از سال نو می باشد. 

امسال به رغم سال های پیش از کرونا، شرایط کاملا  فرق می کند، ویروسی بر سطح استان رخنه انداخته، تهدیدی برای مردم شده است. 

برخی از مردم طی یکسال خانه نشینی و دوری ار اجتماعات را پیشه خود کرده اند ولی در مقابل هستند کسانی که هنوز هم با گذشت یکسال خطر کرونا را جدی نگرفته اند و بی تفاوت به زندگی روزمره خود ادامه می دهند.

برای برخی از مردم پای رسم و رسوم که در میان باشد، سختی و خطر کرونا را برای آنها بسبار کمرنگ کرده است و حاضرند به هر قیمتی رسومی را به جا آورند که این رسوم ها می تواند منجر به خطری غیرقابل جبران باشد.

متاسفانه عده ای پنجشنبه آخر سال را در فضای باز و بدون خطر کرونا خلاصه می کنند، در حالیکه این تنها قسمت خوب این رسم دیرینه می باشد و بایستی خطر رفت و آمد و تجمعات و استفاده گسترده از وسایل حمل و نقل عمومی در این روزها را جدی گرفت.

البته باید اضافه کرد بسیاری از شهروندان که معتقد به امن بودن فضای باز هستند، در محوطه های روباز از جمله مراسم پنجشنبه آخر سال و زیارت اهل قبور از ماسک استفاده نمی کنند و همین زنگ خطری برای موج چهارم شیوع کرونا در استان خواهد بود.

در همین راستا عابدینی، رئیس سازمان آرامستان های شهرداری ارومیه با اشاره به فرارسیدن ایام پایانی و یکی از رسوم مردم منطقه مبنی بر زیارت اهل قبرستان اظهار کرد: از تمامی شهروندان خواهشمندیم با توجه وضعیت شیوع کرونا و اوج گیری روند ابتلا در شهرمان از هرگونه مراجعه به باغ رضوان خودداری کنند.

وی افزود: پرسنل شهرداری در سازمان آرامستانها بر مبنای عمل به مصوبات ستاد استانی کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی کنترل سخت گیرانه در ورودی های باغ رضوان اعمال خواهند کرد.

رییس سازمان آرامستانهای شهرداری ارومیه گفت: همچنین درباره متوفیان باید یادآور شویم که پرسنل این سازمان، اجازه حضور بیش از ۳۰ نفر از نزدیکان و اقوام درجه یک را برای مراسم تشییع و خاکسپاری نخواهند داد.

عابدینی تصریح کرد: شهروندان می توانند با توجه به امکانات فراهم شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات، به صورت مجازی از طریق سامانه و یا اپلیکشن آرامستانها قبور عزیزانشان را به صورت مجازی زیارت و از مراجعه حضوری خودداری کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علیپور
1399/12/27 - 23:58

حضراتی که باغ رضوان رو به روی مردم میبندند در حالی که محوطه باز میباشد یه نگاهی به بازار سرپوشیده ارومیه هم بیاندازن با فضای بسته و تردد بسیار زیاد