16:05|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1399 - 12:59
کد خبر: 15952
یادداشت:

آجیل و میوه شب عید فراوان، اما جیب های مردم خالی

کمتر از چند روز به شروع سال ۱۴۰۰، قیمت مصوب میوه و آجیل شب عید توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شد. هر چند امسال نیز مانند اسفند سال گذشته رونق آنچنانی در بازار و شور و شوقی در بین مردم برای خرید عید وجود ندارد.
آجیل و میوه شب عید فراوان، اما جیب های مردم خالی


سرویس اقتصادی باریش نیوز، شهروندان ارومیه ای اظهار دارند که میوه، آجیل و شیرینی در بازار وجود دارد، اما جیب مردم خالی است. مردم برای خرید به بازار می روند و قیمت می‌گیرند و سری تکان داده و بدون اینکه خرید کنند می‌روند. آنها ناراضی هستند و می‌گویند: «قدرت خرید وجود ندارد... مردم پول ندارند...

این روزها افزایش قیمت‌ها، تضعیف قدرت خرید و البته ناهماهنگی در دستورالعمل‌های تنظیم بازاری برای به ثبات رساندن قیمت‌ها علاوه بر سردرگمی خریدار و فروشنده به بی‌ثابتی بازار نیز دامن زده است. آن هم در زمانی که مردم کشور دومین سال نو خود را زیر سایه شیوع کرونا می‌گذرانند و با محدودیت‌هایی که زیر سایه کرونا بوجود آمده روبرو هستند.

در چند سال اخیر پویش‌های مختلفی در فضای مجازی برای واکنش به گرانی‌ها و اعتراض به ناکارآمدی سیاست‌ها شکل گرفت؛ اما آمار‌ها نشان می‌دهد تقریبا قیمت هیچ کالایی در استان و به تبع آن در کشور ارزان‌تر نمی‌شود و سال به سال افراد بیشتری صرفا تماشاگر ویترین مغازه‌ها هستند. با وجود همه سیاست‌ها برای کاهش شیب نرخ رشد قیمت‌ها به وی‍ژه کالا‌های خوراکی، اما آمار و ارقام حکایت از کوچک‌تر شدن ماهانه سفره خانواده‌ها می‌دهد.

در حالی که در سال جاری به دلیل تورم ها قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای خرید میوه مانند سال های قبل نیست، اما قیمت میوه به شدت افزایش یافته است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که مسئولان اعلام کرده اند که میزان تولید میوه و سبزیجات امسال رشد داشته است! به گفته کارشناسان دست های دلالی و صادرات بی رویه و گرانی حمل و نقل مهمترین عوامل گرانی میوه شب عید هستند.

نکته جالب توجه اینجاست که موضوع عرضه تنظیم بازاری میوه هرساله در همین روزها انجام می شده است و این اقدامی تازه نیست و از طرف دیگر وضعیت بازار میوه نشان می دهد که قیمت ها درصورتی می شکند که با نرخ بسیار پایین عرضه شود، در حالی که عملا در بازار همچین اتفاقی نمی افتد و بسیاری از فروشنده ها عرضه تنظیم بازاری را نزدیک به قیمت آزاد عرضه می کنند.

مردمی که قبلا کیلویی میوه می‌خریدند اما حالا یا از خرید آن عاجزند یا مجبورند دانه ای آن‌ها را تهیه کنند. حتی برخی از خود مسئولان نیز اعلام کرده اند که تقاضای مردم برای خرید میوه کاهش یافته است و این محصول در اولویت‌های اول خرید مردم نیست. حالا مردم از این اتفاق در رنج‌اند و شرمنده خانواده شان، اما مسئولان نمی‌بینند که بخواهند فکری به حال این موضوع نمایند.

در پایان اینکه، چقدر دیگر باید مردم بابت گرانی‌ها اعتراض کنند تا گوش شنوایی برای مشکلاتشان پیدا شود؟ همین چند روز پیش بود که چند طی گزارشی با عنوان کدام خرید عید؟ پول نداریم! بخش دیگری از ناراحتی‌های مردم را از این موضوع منتشر کرده بود. همان‌ها که به خاطر نداشتن پول، عطای خرید عید را به لقایش بخشیده بودند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید