06:14|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1399 - 10:42
کد خبر: 15937
یادداشت:

ممنوعیت صادرات سیب ، صدای کشاورزان آذربایجان غربی را درآورد

اقتصاد آذربایجان‌غربی با کشاورزی گره خورده است و در واقع شالوده درآمدهای این استان را اغلب صادرات محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد برای همین منظور توجه به تولید و صادرات این محصولات در استان از اهمیت بالایی برخوردار است.
ممنوعیت صادرات سیب ، صدای کشاورزان آذربایجان غربی را درآورد


سرویس اقتصادی باریش نیوز، با این حال، با آنکه تولید سیب استان در کشور رتبه اول را دارد ولی فاسد شدن بخشی از محصول در سردخانه‌ها و همچنین دپوی سیب در کنار جاده در سال‌های گذشته و فاصله قیمت سیب از کشاورز تا بازار مشکلاتی است که در بازار سیب استان وجود دارد.

علاوه بر نبود مشتری افزایش مدت ذخیره و نگهداری سیب در سردخانه ها نیز اخیراً نگرانی جدیدی برای باغداران آذربایجان غربی به وجود آورده و باغداران نگرانند افزایش دوره نگهداری در سردخانه باعث خراب شدن محصول شود. خراب شدن محصول سیب در سردخانه ها به گفته کارشناسان تحت تاثیر روش داشت و برداشت و غیراستاندارد بودن سردخانه هاست.

در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود بر سر راه صادرات  هزاران تن سیب  در سردخانه‌های استان انباشته‌شده که بنا بر اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی و اقتصادی استان ادامه این روند و عدم رفع موانع صادراتی موجب بروز فاجعه فاسدشدن سیب در سردخانه‌های استان خواهد شد.

متأسفانه به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب و منسجم سالانه در بخش تولید، عرضه در بازارهای داخلی و خارجی به‌جای اینکه این موضوع نقطه قوت اقتصادی باشد، به مشکل تبدیل‌شده است و  در حال حاضر شاهد انباشت سیب‌ در سردخانه‌های استان هستیم که در صورت عدم صادرات این سرمایه ارزآور ضایع خواهد شد.

مشکلات بازاریابی سیب و سیاست های خارجی دولت در سالهای اخیر سبب شده تا تولید کنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه شده و سیب تولیدی استان روی دست تولید کننده ها مانده و دورریز شوند.

در این میان،  وجود وعده های متعدد مسوولان استانی و کشوری برای حل مشکل صادرات سیب آذربایجان‌غربی امری است که هنوز اتفاق عملی که منجر به صادرات سیب شود اتفاق نیافتاده است.

امسال نیز با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها، این مشکلات دوچندان شد و از سوی دیگر با ممنوعیت واردات موز و سایر میوه های گرمسیری به کشور که عموما با سیب مبادله می شد سبب شده تا امسال هزاران  تن سیب در سردخانه های استان انبار شود و این در حالی است که میزان نیاز کشور به سیب  بسیار کمتر از سیب هایی می باشد که در سردخانه ها ذیره شده است.

حال سوال اینجاست ، در حالی که این موضوع سال‌ها است که به عنوان چالش این استان مطرح است چرا از قبل برای این موضوع چاره اندیشی نمی‌شود و قرار است هر ساله این مشکلات برای کشاورزان این استان ادامه پیدا کند؟


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید