10:07|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1399 - 09:13
کد خبر: 15921
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

پوکی استخوان و تاثیر آن در زندگی

پوکی استخوان در زنان جوان یا از کم بودن توده استخوانی، یا از افزایش از دست دادن استخوان قبل از یائسگی یا هر دو ناشی می‌شود.
پوکی استخوان و تاثیر آن در زندگی

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: زمان دوست مناسبی برای شما نیست!!! گذر زمان و افزایش سن شما را با چالش‌های مختلفی روبه رو می‌کند. یکی از چالش‌های مطرح شده در زندگی زنان یائسگی می‌باشد. به دنبال یائسگی میزان ترشح هورمون استروژن به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در اصطلاح به کاهش تراکم استخوان، پوکی استخوان می‌گویند. زمانی که فردی به پوکی استخوان مبتلا می‌شود، ممکن است در صورت برخورد ضربات نه چندان قوی دچار شکستگی و یا آسیب‌های عمیق استخوانی شود. بنابراین با کنترل نکردن این بیماری و تضعیف هرچه بیشتر استخوان‌ها، ممکن است جراحی‌های متفاوتی مانند تعویض مفصل به منظور جبران کارایی و تسهیل حرکات مفصل مربوطه، مورد نیاز باشد.

حبیب زاده در ادامه به موارد پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: به خاطر داشته باشید سن شما اهمیت زیادی ندارد. با توجه به نکاتی که در ادامه ی مطلب بیان می‌کنیم می‌توانید تا حد زیادی از ابتلا به بیماری های استخوانی عضلانی جلوگیری نمایید.
1. تحرک کافی: فعالیت‌های ورزشی مناسب مانند پیاده‌روی روزانه به مدت 30 دقیقه.
2. مصرف کلسیم: کلسیم ماده‌ای مغذی برای افزایش تراکم استخوان‌ها و افزایش استحکام آن‌ها می‌باشد. به همین منظور توصیه می‌شود از غذاهایی که منبع مناسبی از کلسیم هستند استفاده نمایید. همچنین عدم مصرف مواد غذایی چرب و خیلی شیرین نیز عامل مهمی در حفظ سلامت و استحکام استخوان ها می‌باشد.
3. تست تراکم استخوان: انجام سنجش تراکم استخوان می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای بررسی احتمال ابتلا به پوکی استخوان باشد. در این حالت بیمار از وضعیت جسمانی خود باخبر می‌شود و می تواند اقدامات پیشگیرانه را در زمان مناسب انجام دهد تا متحمل عارضه‌ی نامطلوبی نشود.
4. عدم استعمال دخانیات: طبق تحقیقات به عمل آمد مصرف سیگار و قلیان می‌تواند تهدیدی برای استحکام استخوانی و سلامت آن باشد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان به موارد تشخیص پوکی استخوان، اشاره و تصریح کرد: عکس برداری از استخوان‌ها می‌تواند وضعیف سلامت آن‌ها را تا حدود زیادی مشخص نماید. در روش تصویر برداری اگر با یکی از عوامل خطر زیر مواجه شدید سریعا به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.
*شکستگی استخوان ناشی از ضربات خفیف و آرام
*برخی بیماری‌های زمینه‌ای (مانند روماتیسم مفصلی و یا مصرف کورتون)
*سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان
*نداشتن تحرک مناسب
*عدم مصرف ویتامین D و کلسیم به صورت کافی و مناسب
*یائسگی زودرس و یا خارج کردن تخمدان‌ها در سنین پایین
علاوه بر موارد فوق الذکر؛ نیاز است تا غربالگری پوکی استخوان در زنان و مردان بالاتر از 65 سال صورت گیرد.
تست  BMDنوعی تست تراکم مواد معدنی استخوان به منظور تشخیص میزان کاهش تراکم استخوان‌ها می باشد. این تست از طریق اسکن دگزا Dexa-Scan انجام می‌شود.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، نرسیده به برج آسمان، مجتمع زیتون، طبقه 2 واحد 3

شماره تماس: 09153414736-33431204




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید