09:24|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1399 - 13:15
کد خبر: 15919
به مناسبت روز جهانی زن؛

تبعیض جنسیتی علیه زنان تحصیلکرده در بازار کار

مشارکت زنان در فعالیت اجتماعی و شغلی، نماد تجلی رونق بازار کار و توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای صنعتی و در حال توسعه گردیده و دنیای جدیدی را در بهره‌وری و کارآیی اقتصادی شکوفا ساخت حضور روزافزون‌ این قشر در عرصه انجام امور خارج از خانه علاوه بر تقویت حس اعتماد به نفس، استقلال، قدرت رویاروئی با مشکلات و تصمیم گیری و برخورد مناسب با رویدادها و حوادث موجبات پایبندی و استحکام آنان در حفظ و حراست از کیان خانواده را بوجود آورده است.
تبعیض جنسیتی علیه زنان تحصیلکرده در بازار کار

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه زنان تحصیل کرده در کشور هنوز جایگاه ویژه ای برای اشتغال ندارند. سهم آنان از بازار کار اندک است و بخش زیادی از این افراد دچار سرخوردگی از صرف سال ها وقت و هزینه در دانشگاه ها هستند. آنها مطالباتی داشته اند که بازار کار امروزی به آن پاسخی نمی دهد. دختران دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی در شرایط اقتصادی فعلی کشور بیشترین آسیب ها را می بینند.

رشد عرضه نیروی کار به ویژه زنان تحصیل کرده نشان می دهد،بازار کار کشور با برابر نبودن فرصت های اقتصادی برای زنان و مردان مواجه است.

زنان دانش آموخته کشور برای حضور در بازار کار چاره ای ندارند جز اینکه در رشته های تحصیلی خود تلاش زیادی کنند تا بتوانند جایگاهی در این بازار کار بیابند.

در دهه‌های اخیر شاهد تغییر ملموس در جمعیت تحصیل‌کرده کشور بوده‌ایم. دختران نه تنها به اندازه پسران به دانشگاه راه یافته‌اند که در سال‌هایی شمار جمعیت دخترانی که به دانشگاه‌ها وارد شده‌اند، از شمار پسران پیشی گرفته است. به این ترتیب ما با میلیون‌ها زن تحصیل‌کرده‌ای مواجه هستیم که دنبال به کار گرفتن دانش و تخصص خود در بازار کار هستند.

واقعیت این است که این رویکرد که کار کردن ویژه مرد است و خانه‌داری ویژه زن در حال کمرنگ شدن است. اکنون زنان بیشتری در جست‌و‌جوی کار هستند و فعالیت آنها ثابت کرده می‌توانند به خوبی در زمینه‌های مختلف ایفای نقش نمایند..


زنان در دهه‌هاي اخير اغلب كرسي‌هاي آموزش عالي در ايران را تسخير كردند و حتي در دهه های گذشته در اين زمينه از مردان پيشي گرفتند. اما آنچه امروز شاهد آن هستيم، افزايش قابل توجه سهم زنان بيكار تحصيلكرده است. به عبارت ساده‌تر در حالي كه به نظر مي‌رسد زنان تحصيلكرده بايد شرايط مناسب‌تري را براي ورود به بازار كار كشور داشته باشند، اما آمارها مي‌گويند چنين نيست و هجوم زنان دهه‌هاي اخير به دانشگاه‌ها و دريافت مدارك گوناگون تحصيلي نتوانسته است كمك چنداني به آنها در ورود به عرصه بازار كار كشور داشته باشد كه البته اين مسئله مربوط به همه زنان تحصيلكرده‌ نيست و افراد محدودي از زنان با استفاده از مدارج عالي توانسته‌اند در جايگاه‌ مناسب شغلي قرار بگيرند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید