22:45|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1399 - 10:38
کد خبر: 15887
یادداشت:

ساخت‌و‌ساز غیر مجاز؛ مهم‌ترین معضل موجود در ارومیه

با رشد روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی، مردم با مشکلاتی، ازجمله کمبود مسکن و سایر خدمات رفاهی روبه رو هستندکه همین امر خود به نوعی عامل افزایش تخلفات ساختمانی در شهرها شده است. این معضل به علت عدم نظارت کافی بر ساخت و سازهای شهری در ارومیه هر روز نسبت به قبل بیشتر شده و پیامدهای ناشی از آن رو به افزایش است.
ساخت‌و‌ساز غیر مجاز؛ مهم‌ترین معضل موجود در ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه مهاجرت بی رویه به شهر‌ها و تراکم جمعیت شهری در ارومیه، گسترش غیر اصولی ساختمان‌ها را در پی دارد.

بنا‌هایی که به یکباره از دل زمین سر در می‌آورند بدون آن که کمترین اصول فنی و معماری در ساخت و ساز آن‌ها اعمال شود آثار منفی فراوانی را در پی خواهد داشت.

متاسفانه این روزها تخلفات بی شمار در ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ارومیه، معضلی است که از این موضوع سودجویان ساخت و سازهای غیر مجاز بیشترین سود را از این مسئله می‌برند و آمار معضلات اجتماعی نیز از نتایج منفی این تخلفات محسوب می‌شود.

نبود اطلاعات در حوزه املاک ‏و نبود دستگاهی که بتواند اطلاعات زمین و املاک را به صورت جامع در اختیار شهروندان قرار دهد، می‌تواند در ‏افزایش تخلفات ساخت و ساز نقش مهمی داشته باشد.‏

حریم شهرها از دست سو استفاده گران در امان نیست و این موضوع موجب افزایش جمعیت شهرها شده است.

متاسفانه آسیب و تبعات منفی این نوع ساخت وسازها درازمدت هستند،  از پیامدهای آن افزایش آسیب اجتماعی، عدم ایمنی کافی ساختمان، آلودگی‌های بصری در سطح شهر و ... می‌باشد.

طبق ماده یک قانون «تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها» اجرای طرح‌های عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر، تامین خدمات شهری و تاسیسات زیربنایی و کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر بر عهده شهرداری است.

با توجه به ماده فوق الذکر متاسفانه رسیدگی در این زمینه از سوی ماموران شهرداری در سطح شهری مشاهده نمی‌شود و همین موضوع سبب سو استفاده سودجویان شده است که روز به روز ساخت و سازهای غیر مجاز خود را توسعه می‌دهند.

در پایان انتظار می‌رود که مسئولین ذیربط در این زمینه قوانین و جریمه‌های لازم را اتخاذ کنند تا بیش از این هویت و فرهنگ شهری زیر سوال نرود و چشم هر ببیننده‌ای را از تخلفات سطح شهری به دور نگه دارند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید