15:38|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1399 - 10:17
کد خبر: 15871
یادداشت:

ادامه افسار گسیختگی قیمت لبنیات در بازار

افزایش روزانه قیمت محصولات لبنی در حالی است که لبنیات یکی از مهم ترین نیازهای مصرفی بدن انسان است اما با توجه به این که قیمت آن در هر تولید تغییر می کند احتمالا جزء کالاهایی است که از سبد مصرفی خانوار حذف خواهد شد. این امر بدون شک مضرات زیادی برای سلامتی مردم و خسارات فراوانی به هزینه های سلامت در کشور تحمیل خواهد کرد.
ادامه افسار گسیختگی قیمت لبنیات در بازار

سرویس اقتصادی باریش نیوز، از اول سال جاری تا کنون چندین بار است که صنایع لبنی قیمت لبنیات را در بازار افزایش می‌دهند و این در حالی است که سرانه مصرف کشور کم‌تر از نصف میانگین جهانی است و کمبود لبنیات در سبد غذایی مردم تهدید جدی برای سلامت آنهاست.

در چنین شرایطی که باید همه تلاش کنند تا سرانه مصرف و در حقیقت ضریب سلامت جامعه افزایش پیدا کند اما کارخانجات لبنی روز به روز قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش می‌دهند. مصرف شیر و لبنیات ده‌ها فایده دارد که مهم‌ترین آنها جلوگیری از پوکی استخوان است که این روزها هزینه زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر جامعه تحمیل می‌کند.

 افزایش قیمت لبنیات در بازار ظاهرا پایانی ندارد و صنایع لبنی هر زمانی که بخواهند قیمت را افزایش می دهند و کسی هم بر آنها نظارتی نمی کند.

فرآورده های لبنی یکی از مواردی می باشد که در سبد غذایی مردم قرار داشت اما با بی تدبیری قیمت آنها به صورت لحظه ای گران تر شد. آشفتگی در بازار لبنیات تا حدی است  که نرخ ها بر اساس تاریخ روز تغییر می کنند.

 بررسی های میدانی نشان می داد تولید کنندگان این محصول بی سر و صدا از یک طرف حجم محصولات خود را کاهش داده و از طرف دیگر قیمت آن را افزایش داده بودند.

این روزها مردم به این نتیجه رسیده اند که اگر مسئولان بخواهند معیشت مردم را بهبود ببخشند قطعامی توانند اما متاسفانه اقدام عملی برای بهبود معیشت مردم از سوی آنها انجام نمی گیرد. در شرایطی که لبنیات یک محصول کاملاً داخلی است و ربطی به تحریم ها هم ندارد به راحتی می توان قیمت آن را کنترل کرد اما به نظر می رسد دست های پشت پرده مانع از این افزایش قیمت های سرسام آور می شوند.
 
حال با افزایش مکرر قیمت شیر و سایر مواد لبنی موجب شده این ماده غذایی مهم به‌تدریج از سفره غذایی مردم حذف شود که در این زمینه ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی درزمینهٔ کنترل قیمت مواد لبنی، واحدهای تولیدی تا بازار را با حساسیت بیشتری رصد کرده و با افزایش قیمت‌های غیرقانونی برخورد کنند و ستاد تنظیم بازار نیز با تعیین و تصویب به‌موقع قیمت‌ها از افزایش غیرمنطقی قیمت و ایجاد هرج‌ومرج در این بخش جلوگیری کند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید