01:27|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 09 اسفند 1399 - 10:52
کد خبر: 15856
یادداشت:

حمایت از حقوق مصرف کنندگان ؛ از شعار تا عمل

نهم اسفندماه در تاريخ کشور ایران به عنوان روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان نام گرفته است تا زمينه‌اي براي حمايت از منزلت اجتماعي و حقوق مصرف كنندگان فراهم شود ولي دستيابي به حقوق مصرف كنندگان در حد حرف و مصوبه قانوني باقي مانده است.
حمایت از حقوق مصرف کنندگان ؛ از شعار تا عمل


 سرویس اجتماعی باریش نیوز،مسئولان بارها اعلام كرده‌اند كه تمامي عرضه كنندگان كالاها و خدمات مكلفند قيمت كالا و خدمات را براي شهروندان شفاف سازي كنند، در صورتي كه بسياري از فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات اين قانون را رعايت نمي‌كنند.

متاسفانه شهروندان با مراجعه به بازار، فروشگاه ها و برخی از سوپرمارکت ها با قیمت های نجومی مواجه می شوند که اصلا فکرش را هم نمی کردند. چرا که قیمت هایی که بر روی این اجناس درج شده با قیمت های مصوب آن زمین تا آسمان فرق دارد.با این حال عکس العمل مردم در برخورد با این صحنه ها چیست؟

در بسیاری از مواقع دیده شده که عده ای داد و بیداد کرده و از گرانی ها شکوه می کنند و البته بعضی ها هم چشمشان را می بندد و آن را خریداری می نمایند. این ها در حالیست که وقتی شهروندان به روسای اتحادیه ها این گرانی ها اطلاع می دهند اما بازهم این قیمت های نجومی وجود دارد و انگار چاره ای برای آن نیست.

وقتی که از حمایت حقوق مصرف کنندگان سخن به میان می آید، مشاهده می‌کنیم که کارخانه‌های خودروسازی تحت حمایت دولت در یک فضای کاملاً انحصاری و غیررقابتی خودروهای فاقد کیفیت  و تکنولوژی خود را به قیمت‌های گزاف و حتی گرانتر از خودروهای بسیار پیشرفته ساخت خارج به بازار عرضه می‌کنند، مصرف‌کننده ایرانی که حق انتخاب را از او گرفته‌اند چاره‌ای  جز خرید خودرهای بی‌کیفیت ساخت داخل را ندارند.

اکنون یک سازمان عریض و طویل دولتی بنام «سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده داریم که کسی به درستی علت وجودی آن را نمی‌داند چون با وجود چنین سازمانی انواع اجحاف‌ها چه از بابت کیفیت و چه از نظر قیمت کالاها به حقوق مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد و نکته خنده دار در این است که تولیدکنندگان ما هم دایماً از اینکه هیچ نهاد و ارگانی از آنها حمایت نمی‌کند گله و شکایت دارند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید